Derfor ser du disse langs veien

Slik blir midlertidige murer, også kalt «sognamur», benyttet for å hindre utgliding av masse.

Slik blir midlertidige murer, også kalt «sognamur», benyttet for å hindre utgliding av masse. Foto:

Har du lurt på hva hensikten er med de små gjerdene som henger over deg i veibanen? Nå har Statens vegvesen kommet med en forklaring på det hele.

DEL

Plankegjerdene som står i bratte skråninger over veibanen, hvor det blir utført arbeid, kalles ofte for «sognamur» eller «plankemur», og hensikten med dem er enkel:

De er der for å stanse utgliding av masse ved arbeid. Rett og slett for å hindre veibanen, og eventuelt uheldige bilister, i å få et lass med småstein, jord og annet som kan komme rasende nedover seg.

Muren blir bare benyttet i en byggeperiode, og er ikke godkjent som permanent sikring. Da benyttes ofte naturmur i stedet.

– Det er ganske mye i bruk i området nå. Jeg er ute på prosjektet med E39 mellom Svegatjørn og Rådal. Her har vi hatt en slik mur stående lenge, og holder på å sette opp en ny nå, sier Geir Brekke, kommunikasjonsrådgiver for Statens vegvesen på strekningen.

Han forteller at muren, som består av en stålramme og planker, gjør nytten.

– Det står seg godt gjennom perioden, selv om vi må følge litt med i perioder når det kommer mye nedbør. Å vedlikeholde dem blir nesten som hagearbeid, der man må passe på hvor vannet går, sier Brekke.

Historien til de små murene er omtrent 50 år gammel.

Da var det en luring i veivesenet i Sogn og Fjordane som fikk behov for å ta unna litt utgliding. Det gjør at Martin Norevik har fått æren som oppfinner for metoden.

Prosjektleder for riksvei 555 Sotrasambandet, Espen Hammersland, har selv skrevet en rapport om bruken av «sognamur», som senere dannet grunnlaget for utarbeiding av konkurransegrunnlag for veibygging der slike murer er aktuelle, skriver Statens vegvesen.

Artikkeltags