Gå til sidens hovedinnhold

– Vi starter utenfor Fedje ved midnatt

Artikkelen er over 8 år gammel

70 mann og høyteknologi skal gjøre nye undersøkelser ved U-864.

Store deler av fredagskvelden kommer «Skandi Skolten» til å ligge i Byfjorden og kalibrere utstyret sitt.

Etter planen skulle båten legge fra kai i Bergen med kurs for Fedje i morges, men avgangen ble forskjøvet til klokken 1600.

– Vi måtte vente på at noe sveisearbeid skulle bli ferdig, forklarer prosjektleder Hans Petter Mortensholm i Kystverket.

Han opplyser at de regner med å være på plass utenfor Fedje og i gang med arbeidet på stedet ved midnatt.

Både forberedelsene ved kai og arbeidet ved Fedje går døgnkontinuerlig. Ut neste uke skal 70 mann og avansert teknologi gjøre en ny jobb for å få ferske data på bordet om ubåtvraket, området rundt og forurensing.

– Heldigvis ser det ut til at vi blir heldige med været, sier prosjektleder for Dof Subsea, Håvard Berge.

1857 BEHOLDERE

Vraket består av to hoveddeler som ligger i kupert terreng på havbunnen. Rundt ligger 107 vrakdeler spredt.

Vraket inneholder en farlig last av kvikksølvbeholdere. Hver beholder veier om lag 36 kilo, med vekster som har lagt seg på utsiden opp gjennom årene.

– Kapteinen på U-864 hadde bestilt 1857 beholdere, men vi vet ikke nøyaktig hvor mange den hadde om bord da den havarerte, sier Mortensholm.

KONTROVERSIELT

Noen av beholderne ble ødelagt da ubåten havarerte. To beholdere ble hentet opp i 2005/2006.

– Resten ligger inne i skroget, som vi ikke har fått tilgang til så langt, sier Mortensholm.

Kystverket har tidligere anbefalt at vraket skal dekkes til, og ikke heves. Det har imidlertid vært kraftige, miljøpolitiske kontroverser rundt spørsmålet.

– De anbefalingene vi har gitt tidligere var basert på det vi visste den gang. Nå skal vi forhåpentligvis få nye svar, sier Mortensholm.

– Det blir nok en form for tildekking til slutt. Spørsmålet er hvor mye av kilden som kan fjernes, sier prosjektleder Mortensholm.

VIL INN I SOMMER

Toktet som «Skandi Skolten» legger ut på i dag kommer til å koste 50-60 millioner kroner.

Målet i denne omgang er kartlegging og prøvetaking. Det skal utarbeides nye kart.

Arbeidet natt til lørdag blir ekkoloddundersøkelser. Dette kommer til å pågå i et par dager, før det blir gjort undersøkelser mer direkte av selve vraket.

I neste omgang, nærmere sommeren, er det oljetømming som skal gjøres. Ubåten kunne romme 440 tonn diesel med full tank.

– Vi regner med at vi kan fjerne om lag 250 tonn diesel, sier Mortensholm.

Går alt etter planen får ekspertene tilgang til beholderne inne i kjølen i juni i år.

Til høsten skal prosjektet kontrolleres av eksterne kontrollører.

– Nå gleder vi oss først og fremst til å komme i gang ute ved Fedje, sier prosjektleder i Kystverket, Hans Petter Mortensholm, til BA.