70 år siden SAS ble SAS

Gardermoen  20160705.
SAS-fly SE-RJR tar av fra Oslo Lufthavn
Foto: Torstein Bøe / NTB scanpix

Gardermoen 20160705. SAS-fly SE-RJR tar av fra Oslo Lufthavn Foto: Torstein Bøe / NTB scanpix Foto:

Artikkelen er over 3 år gammel

Oslo (NTB): Det er 70 år siden Det Danske Luftfartselskab, Det Norske Luftfartselskap og Svensk Interkontinental Lufttrafik AB slo seg sammen til Scandinavian Airlines System, som senere ble til Scandinavian Airlines (SAS).

DEL

Forhandlingene om en sammenslåing av svenske, danske og norske interkontinentale flyruter tok tid, men 1. august 1946 kom partene endelig til enighet i lokalene til Norsk Rederiforbund i Oslo.

Den første flighten gikk til New York, og kort tid etter åpnet SAS søramerikanske ruter til Rio de Janeiro i Brasil og Montevideo i Uruguay.

Luftfart hadde skutt fart under krigen, så de fleste pilotene var tidligere krigsflygere. Det var heller ikke særlig vanskelige å finne flyvertinner, men kravene var høye. Over 700 håpefulle kvinner søkte seg til de 22 stillingene, som krevde at man snakket minst tre språk, hadde høyskoleutdannelse og fortrinnsvis sykepleierutdannelse, ifølge reise- og livsstilsmagasinet Scandinavian Traveler.

70 år etter opererer SAS med flygninger innenriks i de skandinaviske landene, til de fleste av Europas største byer og til enkelte destinasjoner i Nord-Amerika, Midtøsten og Asia.

Til salgs

Eierskapet i SAS er fordelt mellom de skandinaviske statene og private aktører, men om det blir 70 nye år med statlige eiere, er et åpent spørsmål.

– Utgangspunktet er at vi ikke har hastverk med å selge SAS. Vi skal gjøre ting fordi det er riktig, på vegne av fellesskapet. Det handler om rett pris til rett tidspunkt. Det er heller ikke noe problem at staten eier. Vi har en lang historie. Men skjer det noe som er riktig for oss og selskapet, så gjør vi det, sier næringsminister Monica Mæland (H) til NTB.

Den norske regjeringen har siden 2011 hatt fullmakt til å selge seg ut av SAS, men verken Mæland (H) eller hennes forgjenger Trond Giske (Ap) har havnet i en situasjon der det har vært «riktig» å selge.

Mælands svenske sosialdemokratiske kollega Michael Damberg gir uttrykk for de samme vurderingene.

– Den svenske staten er ikke en langsiktig eier i SAS, og vi har tillatelse fra Riksdagen til å selge deler eller hele porteføljen. Men vi har ikke fått noen seriøse tilbud på bordet. Det er ikke et aktuelt spørsmål nå. Skulle det dukke opp noe, får vi vurdere, sier næringsminister Damberg.

Den danske regjeringen har tidligere sagt seg rede til å selge sine SAS-aksjer, men finansminister Claus Hjort Fredriksen sier i en kommentar til de skandinaviske nyhetsbyråene at han avventer en gjennomgang av statlig eierskap før han forholder seg aktivt til eierskapet i SAS.

Milliardoverraskelse

I fjor overrasket SAS markedet med milliardoverskudd og det beste resultatet på lenge. I år går det litt tråere økonomisk, men konsernsjef Rickard Gustafson mener selskapet er på rett kurs.

– SAS er på en stor forandringsreise. Det har vi vært de siste årene, og det kommer vi til å fortsette å være, sier Gustafson, som har ledet selskapet siden 2011.

Han avviser kritikere som mener at selskaper har en utydelig strategi, og sier at SAS har sin nisje og at navene Oslo, København og Stockholm skal bestå.

– Vi er et skandinavisk selskap, det har vi vært i 70 år, og det kommer vi til å være i 70 år til, sier Gustafson. (©NTB)

Artikkeltags