Denne togpassasjeren vil heller ha Vy enn svensker

Togpassasjer Olav Henriksen (85) fra Arna elsker Bergensbanen og reiser jevnlig med lokaltoget. Han er glad for at svenskene ikke skal overta driften. FOTO: EIVIND A. PETTERSEN

Togpassasjer Olav Henriksen (85) fra Arna elsker Bergensbanen og reiser jevnlig med lokaltoget. Han er glad for at svenskene ikke skal overta driften. FOTO: EIVIND A. PETTERSEN

– Kjempeflott at Vy får fortsette å kjøre Bergensbanen. Jeg håper flere vil ta tog til Oslo i stedet for fly!

DEL

Togpassasjer Olav Henriksen (85) fra Arna er ikke i tvil: Vy er rett selskap til å betjene Bergensbanen de neste elleve årene.

– Ble det Vy? Veldig flott! Jeg fryktet at svenskene skulle overta, men nå er jeg lettet, sier pensjonisten som oftest reiser mellom Bergen og Arna.

BA treffer ham på perrongen på Bergen stasjon der han venter på neste avgang.

Vant konkurransen

Mandag ble det klart at Vy Tog har vunnet den tøffe anbudsrunden mot aktørene TideArriva og SJ Norge om å drifte følgende togstrekninger:

  • Fjerntog Oslo S-Bergen.
  • Regiontog Bergen-Voss-Myrdal.
  • Lokaltog Bergen-Arna.

Det spesielle er at Vy betaler 2,2 milliarder kroner for retten til å drive persontrafikken på disse Vestlands-strekningene.

Tide bød 400 millioner, mens SJ Norge la 1,8 milliarder kroner på bordet.

Saken fortsetter under bildet.

(Fra v.) Vy-ansatte Linda Kragseth, Siri Søvde, Håvard Margido Aspen og Alexander Vatne delte ut sjokolade for å markere seieren.

(Fra v.) Vy-ansatte Linda Kragseth, Siri Søvde, Håvard Margido Aspen og Alexander Vatne delte ut sjokolade for å markere seieren.


Tide er skuffet

– Tilbudet fra Vy Tog var best både på kvalitet og kostnad, og vil innebære vesentlige forbedringer av rutetilbudet, sier jernbanedirektør Kirsti Slotsvik.

Antall avganger skal økes og togproduktet skal videreutvikles, også når det gjelder turistmarkedet, lover Vy.

Tide deltok i konkurransen i samarbeid med tyske Arriva.

– Vi synes selvfølgelig det er skuffende at vi ikke nådde helt til topps i finalen. Samtidig ønsker vi Vy Tog lykke til med anbudet, sier kommunikasjonsdirektør Marianne Frønsdal i Tide til BA.

Tide-direktøren ønsker ikke å kommentere differansen i tilbudene.

Saken fortsetter under bildet.

Vy må øke passasjertallet på Bergensbanen for å kunne forsvare regningen på 2,2 milliarder kroner for å drifte strekningen de neste 11 årene.

Vy må øke passasjertallet på Bergensbanen for å kunne forsvare regningen på 2,2 milliarder kroner for å drifte strekningen de neste 11 årene. Foto:


Passasjerene vil ha flere avganger

– Klarer de å holde prisene slik de er i dag, og få ned reisetiden til Oslo med én time, tror jeg flere vil ta toget, sier passasjer Henriksen.

Han mener at etter de nye togsettene ble innført har komforten om bord blitt bedre.

– Men det er fortsatt plass til flere passasjerer på toget.

Finn Isdahl har hytte på Ustaoset og reiser regelmessig med Bergensbanen. BA treffer ham i billettluken på Bergen stasjon:

– Bra at de har ambisjoner om å få flere passasjerer. Etter min mening er det viktigst for Vy å øke antall avganger. Pris er sekundært, men jeg er jo honnør og betaler halv pris, sier Isdahl.

Og legger til: – Spisevognen er for trang og prisene er for høye. Den biten er for dårlig, sier han.

Konduktør er lettet

Blant de ansatte er det jubel. Mandag formiddag feiret de seieren med å dele ut Freia melkesjokolade til forbipasserende på stasjonen.

– Jeg er veldig glad for at min arbeidsgiver Vy får fortsette på strekningen. Jeg var ikke bekymret for en mulig endring, men jeg tror dette vil gi stabile rammer for oss som jobber her, sier konduktør Siri Søvde.

I januar ble hun ansatt i NSB og nå fortsetter hun i Vy. Konduktøren kjører oftest på strekningen Bergen-Myrdal.

– Jeg tror vi skal klare å øke antall passasjerer!

Saken fortsetter under bildet.

SV-leder Audun Lysbakken.

SV-leder Audun Lysbakken. Foto:


SV-Lysbakken kritisk

– Hvorfor i all verden vi har disse anbudsrundene når vi heller kunne brukt kreftene våre på gjøre norsk felleseid jernbane bedre og billigere for de reisende, sier SV-leder Audun Lysbakken.

Han mener hele jernbanereformen er en sørgelig affære og at regjeringens privatiseringsiver har gått foran sunn fornuft.

– Det truer kompetansen og kvaliteten i jernbanesektoren, og kan svekke lønns- og arbeidsvilkårene til de ansatte. Lysbakken mener det er et plaster på såret at Vy vant anbudet om Bergensbanen.

– Det er viktig med tanke på å gjenreise norsk kontroll over norsk jernbane i fremtiden, og for de ansatte som slipper å skifte arbeidsgiver.

LO er kritisk

Heller ikke LO-leder Hans-Christian Gabrielsen jubler over resultatet.

– Vy skal kjøre togene på Bergensbanen. Det er en nyhet som kommer med en bismak. De siste årene har høyrepartiene jobbet med å splitte norsk jernbane, sier han. GoAhead skal kjøre på Sørlandsbanen. SJ kjører nordover.

– De reisende har ikke lenger ett selskap å forholde seg til. De NSB-ansattes arbeidsplass er ødelagt. I stedet for å satse på jernbanen, har regjeringen splittet den opp og gambler med norsk jernbane, sier Gabrielsen.

Avtalen som Vy inngår med Jernbanedirektoratet løper i ni år, fra desember 2020 til desember 2029, med mulighet til å forlenge med inntil to år.

Artikkeltags