– Superyachtene må betale høyere avgift

Hittil i år har det vært hundre superyacht-anløp i Bergen Havn. Bergen tjener gode penger på milliardærbåtene, men bare hvis de velger å ankre opp i Vågen, slik russiske «Serene» gjorde sommeren 2014. FOTO: MAGNE TURØY

Hittil i år har det vært hundre superyacht-anløp i Bergen Havn. Bergen tjener gode penger på milliardærbåtene, men bare hvis de velger å ankre opp i Vågen, slik russiske «Serene» gjorde sommeren 2014. FOTO: MAGNE TURØY

Superyachter betaler bare 312 kroner hvis de ankrer opp i Byfjorden, og ikke i Vågen. – Avgiftene må opp, krever lokalpolitiker. Nå tar Bergen Havn grep.

DEL

I sommer har BA gjennom flere artikler rettet søkelyset på de såkalte luksusyachtene. Her snakker vi om rikmannsbåter med prislapp i hundremillionersklassen.

Bergen har hatt rekordmange yachtanløp hittil i år. Tallet har i august passert hundre, som er langt høyere enn i fjor.

Partiet Rødt er ikke fornøyd med at noen av superyachtene kan ankre opp nesten gratis på Sandviksflaket, slik BA har avslørt. Anløpsavgiften er da på skarve tre hundrelapper.

Saken fortsetter under bildet.

Den russiske milliardæren og Chelsea-eier Roman Abramovich eier en av verdens største yachter. Han valgte å ankre opp på Sandviksflaket i en måned og betalte bare noen hundrelapper.

Den russiske milliardæren og Chelsea-eier Roman Abramovich eier en av verdens største yachter. Han valgte å ankre opp på Sandviksflaket i en måned og betalte bare noen hundrelapper. Foto:

– Må begrenses

– Båtene som ankrer inne i Bergen Havn kan betale titusenvis av kroner, mens lenger ute i Sandviksflaket koster det kun 312 kroner. Å sette opp avgiften utenfor det historiske sentrum burde være et minimum for å begrense denne turismen, sier Sofie Marhaug.

Hun er gruppeleder og listetopp for Rødt i Bergen. Nå har hun sendt forslaget til byråd for finans Håkon Pettersen (KrF), med kopi til bystyret.

– Yachtturismen er ikke spesielt klima- eller miljøvennlig. Ved å sette opp avgiften kan vi sørge for at mer av deres rikdom tilfaller Bergen, sier Marhaug.

Hun ber byråden gå i dialog med relevante aktører med mål om å begrense superyachttrafikken.

Saken fortsetter under bildet.

Sofie Marhaug, førstekandidat for partiet Rødt, mener superyachtene må betale mer for å besøke Bergen.

Sofie Marhaug, førstekandidat for partiet Rødt, mener superyachtene må betale mer for å besøke Bergen.

27.000 kroner døgnet

Men noen kroner legger milliardærbåtene igjen. Frem til begynnelsen av august hadde yachtene betalt 1,75 millioner kroner i havneavgifter, opplyser Bergen Havn.

Høyest døgnpris i sommer betalte den 107 meter lange og 6800 tonn tunge yachten «Ulysses»: 27.000 kroner. Da lå den fortøyd i sentrumsnære Vågen, og ikke ute i fjorden.

Saken fortsetter under bildet.

Slik ser det ut på fordekket av superyachten «Serene», der du kan slappe av på barkrakk eller sofa.

Slik ser det ut på fordekket av superyachten «Serene», der du kan slappe av på barkrakk eller sofa.


15. mai lå yachtene «Dytan» (t.v.) og «Cloudbreak» fortøyd ved Tollboden. Sistnevnte er 75 meter lang og kan leies for 7 mill. i uken.

15. mai lå yachtene «Dytan» (t.v.) og «Cloudbreak» fortøyd ved Tollboden. Sistnevnte er 75 meter lang og kan leies for 7 mill. i uken.

Vil se på prisene

– Vi ser at det blir en stor forskjell i avgifter og vederlag for de yachtene som ankrer på Sandviksflaket, og de som velger å gå til kai i Bergen Havn. Det er derfor igangsatt et arbeid for å beregne en andel av fartøyenes bruk av havnens infrastruktur, sier kommunikasjonssjef Astrid Tomassen i Bergen Havn.

Hun nevner henting/levering av passasjerer, proviant, avfall eller annet utstyr.

Slik beregnes avgiften

  • Anløpsavgiften betales etter fartøyets bruttotonnasje. Denne ligger på 0,13 kroner per bruttotonn med en minstepris på 250 kroner.
  • Prisnivået på kaivederlaget for yachter er satt til 8 kroner pr. bruttotonn for de første 50 tonn og deretter 4 kroner pr. tonn.
  • Andre fartøystyper betaler kr 0,54 pr. bruttotonn.

Kilde: Bergen og Omland Havn AS

Ved ankring i Sandviksflaket betaler fartøyene i dag kun anløpsavgift. Dette gjelder uansett hvilken fartøystype som ankrer.

– En slik avgift er regulert i lokal forskrift og faktureres fra Bergen og Omland Farvannsforvaltning IKS. Muligheten til å kreve anløpsavgift er hjemlet i havne- og farvannsloven, forklarer Tomassen.

Ved anløp i Bergen Havn betaler fartøyene i tillegg til anløpsavgift også avfallsgebyr, kaivederlag og passasjeravgift.

– For Bergen og Omland Havn AS, er anløpene av yachtene blitt en betydelig inntektskilde. Foreløpige undersøkelser viser at disse fartøyene benytter det lokale næringsliv i mye større grad enn eksempelvis cruiseskip. I fremtiden vil yachtene også kunne kobles til landstrøm, sier Astrid Tomassen til BA.


LES OGSÅ: Luksusyacht snudde midt i Vågen

Saken fortsetter under bildet.

Ola Hiis Bergh skiller seg ut i mengden når han tropper opp på yacht-havnen i Monaco, eller Vågen, med spesiallaget flosshatt for å lokke superyachter til Bergen. I bakgrunnen MY «Steel». FOTO: MAGNE TURØY

Ola Hiis Bergh skiller seg ut i mengden når han tropper opp på yacht-havnen i Monaco, eller Vågen, med spesiallaget flosshatt for å lokke superyachter til Bergen. I bakgrunnen MY «Steel». FOTO: MAGNE TURØY


– God bergensreklame

Båtene bruker millioner på proviant, varer og tjenester. Drivstoffbudsjettet til en superyacht er tre millioner kroner i året.

Tidligere turistsjef i Bergen, Ola Hiis Bergh mener yachtene er god bergensreklame.

Her snakker vi prangende luksus i form av helikopterdekk, boblebad og svømmebasseng, privat helsestudio og bar.

– Superyachtene kommer ikke hit av seg selv. Det krever intensiv markedsføring og har tatt tid å bygge opp, uttalte Hiis Bergh til BA 11. august.

Superyacht-segmentet starter på 80 fot. Verdens største er 593 fot lange «Azzam» som koster fem milliarder kroner.

Småpenger for en sjeik fra Emiratene.

En av de største superyachtene som har besøkt Bergen er russiske «Serene», som var her sommeren 2014. Båten koster to milliarder og måler 439 fot. Utrolig nok er den bare nummer 15 på listen over verdens største!


Artikkeltags