Varsler ny aksjon mot bompenger

Firmabilene sirkulerer sakte rundt Rådhuset i Bergen.

Firmabilene sirkulerer sakte rundt Rådhuset i Bergen. Foto:

Artikkelen er over 2 år gammel

Denne gangen aksjonerer de i midt i rushet.

DEL

Torsdag demonstrerte håndverkere mot mulig bompengeøkning.

– Nå har begeret rent over. Det går ikke an å hente mer saft ut av sitronen, og det må politikerne få beskjed om, sier Kjell Hæggernæs.

Alle innfartsårer

Nå varsler transportnæringen ny bompengeaksjon onsdag 14. desember.

Og denne gang midt i rushet.

– Vi starter klokken 0630 og vil kjøre saktekortesjer på alle innfartsårene til sentrum. Både fra Sotra, Askøy, Åsane, Rådal, Fyllingsdalen og Os, sier styreleder i NHO Logistikk og Transport, region Vestlandet Ove Tepstad.

Det er selvsagt et poeng at aksjonen legges til rushtiden.

– Det blir ikke en blokkade, men noen vil nok reagere på at det vil bli kø denne morgenen. Derfor velger vi også varsle om dette i god tid, sier Tepstad.

Derfor protestere de

– Norsk lastebileierforbund (NLF) og NHO LT finner det meget beklagelig at det legges opp til et takstsystem som ikke tar hensyn til varetransporten. Varetransporten er som nevnt viktig for næringslivet i regionen, og utgifter påført varetransporten må videreføres til næringsliv og sluttbruker, heter det i en pressemelding som er sendt ut fredag.

Byrådet ønsker å bedre luftkvaliteten i Bergen. Den målsettingen støttes av en samlet transportnæring. Det er virkemidlene vi reageres på, skriver transportnæringen.

Her er noen:

  • Øke antall bomstasjoner Fjerne månedstaket på 60 passeringer
  • Redusere maksimal rabatt fra 20 % til 10 %
  • Fjerne timeregel
  • Heve ordinære takster Heve takster for rushtids passeringer Innføre nye takster på dager med særskilt stor luftforurensing

Transportnæringen mener varetransport må skjermes dersom det innføres nye takstsystemer.

– Godstransporten kjører når den må og dit den må. På den måten kan godstransporten sammenlignes med buss i rute. Det betyr at avvisningseffekten for kollektiv godsdistribusjon vil være begrenset, og heller ikke ønskelig. Hevede takster for rushtid og for dager med særskilt stor luftforurensing bør derfor ikke gjøres gjeldende for godstransporten.

Artikkeltags