Ellevilt Smash!-salg for Orkla i Danmark

 Orkla og konserndirektør Jeanette Hauan Fladby har virkelig truffet med lanseringen av Smash! i Danmark.

Orkla og konserndirektør Jeanette Hauan Fladby har virkelig truffet med lanseringen av Smash! i Danmark. Foto:

Av

Orkla har hatt kjempesuksess sjokoladen Smash! i Danmark. Produktet er nå bestselgende i de danske butikkene.

DEL

Det skriver Nettavisen.

Smash! er salte maiskjerner dekket av Nidars melkesjokolade. Sjokoladen ble ifølge Orkla til på Nidars laboratorium i Trondheim. Opprinnelsen var at en av Nidars godteriutviklere ville prøve kombinasjonen av salt og søtt.

I Norge er sjokoladeposen solgt i over 30 år, og nå har denne smakskombinasjonen også blitt en fulltreffer i Danmark.

¦ Vi er veldig stolte av at vi har lansert Smash! i hele Norden gjennom de to seneste årene, nå sist i Danmark. I løpet av de to første månedene ble Smash! det mest solgte produktet ut av butikk i Danmark, sier konserndirektør Jeanette Hauan Fladby i Orkla til Nettavisen Økonomi. Hun er leder for forretningsområdet Orkla Confectionery & Snacks.

Over 150 millioner

I forbrukerverdi selger sjokoladen i det norske markedet for rundt 150-160 millioner kroner i året, mens i det svenske markedet utgjør omsetningen 70 millioner i årlig salg. Orkla lanserte Smash! i Norge på 80-tallet.

– Vi er veldig stolte over at vi har et merke som har ekspandert. Dette er et norsk produkt som vi produserer på Nidar-fabrikken i Trondheim, sier Hauan Fladby.

- Ellers har vi brukt den samme kommunikasjonsplattformen som i Norge. «Det skal godt gjøres bare å spise én», er plattformen all kommunikasjon er bygget på, sier konserndirektøren.

Favner bredt

– Hva visste dere om det danske sjokolademarkedet og danskenes preferanser?
– Vi gjorde en del forbrukerundersøkelser i forkant, så vi visste at dette er en kombinasjon som favner bredt og er relevant, ikke bare for den lokale norske forbrukeren, men i større omfang.

– Vi har bare hentet reklame fra det vi har brukt for Smash! gjennom mange år, og så vi har tatt et utvalg av det vi har. Det har vært en fantastisk respons, og vi mener kombinasjonen av salt, søtt og sprøtt er et helt unikt produkt, sier Hauan Fladby.

Konserndirektøren sier at prismessig har Orkla lagt seg på å være konkurransedyktige i Danmark.

– Det har ikke vært noen dumping av pris, vi mener det ligger en god verdi i det merket.

Over forventningene

Det danske sjokolademarkedet er omtrent som det norske, litt større. Orkla vil ikke gå ut med ambisjonene, men Hauan Fladby sier de er veldig fornøyd med den starten de har hatt i det danske markedet. Markedsleder i det danske sjokolademarkedet er Toms-Gruppen.

–  Vi har solgt mer enn det vi trodde, og tilbakemeldingene fra forbrukerne er mer positive enn det vi hadde forventet og trodd. Så vi er fornøyd med det som har skjedd i Danmark, og så har vi også hatt fin vekst i Sverige og Norge.

Artikkeltags