Slik skal de unngå nytt ølbråk i Bergen

Fra 9. til 12. juni blir Bergen fylt til randen av mennesker fra andre byer i Hansanettverket. Haakon Vatle er prosjektleder for Hansadagene, og han gleder seg veldig til en ny folkefest.

Fra 9. til 12. juni blir Bergen fylt til randen av mennesker fra andre byer i Hansanettverket. Haakon Vatle er prosjektleder for Hansadagene, og han gleder seg veldig til en ny folkefest. Foto:

Artikkelen er over 3 år gammel

Har sendt ut sponsoranbud, rører ikke andre aktørers uteservering og dropper inntjening på ølsalg.

DEL

Sommeren 2014 ble det bråk etter at det ble kjent at Bergen kommune hadde fått gratis alkohol og en andel av inntektene fra Hansas ølsalg under Tall Ships Races.

Som motytelse hadde kommunen innført spesielle krav til fem utesteder.

På den måten fikk Hansa monopol på salg av drikkevarer utendørs.

Les også: – Har ikke brutt alkoloven

Kommunen fikk refs for å ha inngått en eksklusiv avtale med Hansa av både Fylkesmannen og regjeringen.

– Denne gangen har vi gjort alt helt annerledes. Vi har vært spente på om alt skulle ordne seg, og det har det gjort. Det blir folkefest, sier Haakon Vatle, prosjektleder i Hansadagene.

20 år siden forrige gang

Det er 20 år siden Bergen var vertskapsby for Hansadagene forrige gang.

Fra 9. til 12. juni i år får byen besøk av mennesker fra 72 ulike byer i verden.

– De vil ha med seg mat- og drikkevarer som de skal selge i bodene sine. Det første vi fikk beskjed om av Tollvesenet, var at vi måtte ha en importør og speditør for alle disse byene for varene de skal ha med seg, sier Haakon Vatle.

Han forteller at på grunn av et stramt budsjett, ikke har råd til å leie inn noen.

– Et bryggeri har den rette kompetansen til å gjøre jobben, sier Vatle.

Ble sendt på anbud

Vatle forteller at et sponsoranbud ble sendt ut til fire aktører.

Blant dem 7 fjell, Ringes og Hansa Borg.

– Kun Hansa svarte, og vi har nå inngått en avtale, sier Vatle.

Avtalen går ut på at Hansa skal stå for importen av varene som byene har med seg.

– Det er en formidabel jobb Hansa nå gjør for byen. De vil holde kontakten med alle byene. Koordinere alt. Hvis de ikke hadde sagt ja, hadde det ikke blitt noen folkefest, sier Vatle.

I tillegg må Hansa søke om skjenkebevilling for de aktuelle områdene. De vil stå med ansvaret for dette, ifølge Vatle.

– Kommunen vil ikke tjene penger per solgte liter slik det ble gjort under Tall Ships.

Hansa skal også levere mineralvann til frivillige, samt alkohol under tilstelninger.

Lar andre være i fred

Hansadagene

  • Hansanettverket er et aktivt nettverk av byer som historisk var tilknyttet hverandre gjennom middelalderens hanseatiske liga.
     
  • Forrige gang Bergen var vertskap for arrangementet var i 1996.
     
  • Det moderne hansabysamarbeidet ble opprettet i 1980 og er i dag en av verdens største frivillige sammenslutninger av byer og tettsteder. 186 byer og tettsteder er i dag medlemmer i nettverket.
     
  • Hansasamarbeidet ønsker å revitalisere dette samarbeidet og vil øke folks bevissthet om den hanseatiske historien til nettverkets byer, samt fremme samarbeidet mellom dem.
     
  • Byene utveksler kompetanse, jobber med felles prosjekter innen turisme, næring og nettverk, i tillegg til de årlige hansadagene.
     
  • Hansadagene arrangeres fra 9. til 12. juni i Bergen. Delegasjoner fra 72 byer er påmeldt.

Kilde: Hansadagene 2016

Lederen forteller at man denne gangen ikke skal ta områder fra de som allerede driver med uteserving.

– De lar vi være i fred. Alle av områder som skal brukes til Hansadagene, kommer i tillegg, forteller prosjektlederen.

Det dreier seg om to ekstra områder på utsiden av Sjøbodens plass, samt området hvor byenes boder skal stå.

– Hansamarkedet med bodene vil være fra Dreggekaien, Bradbenken og utover Festningskaien, sier Vatle.

Fra Sandbrogaten vil Bryggen bli stengt for all trafikk.

– Bergen også skal ha en bod, hvor vi viser frem både lokalkultur og reiseliv. Inne på markedet vil også Hansa selge øl på lik linje med de andre Hansabyene som har med seg alkohol. I tillegg vil Hansa administrere de to områdene på Bryggen, avslutter Haakon Vatle.

Ønsker å delta i store begivenheter

– At vi kan bidra til et flott arrangement for bergenserne ser vi på som et gode for oss og ikke minst for publikum, sier Ann-Therese Samuelsen.

Hun er merkevaresjef for Hansa Borg bryggerier.

De var de eneste som sendte inn et tilbud i anbudskonkurransen om Hansadagene.

– Hansa er det eneste gjenværende bryggeriet etter bryggerienes storhetstid i Bergen på begynnelsen av 1900-tallet. Da var det hele 37 bryggerier i byen, sier Samuelsen.

Hun legger til at fra bryggeriet ble etablert i 1891 har Hansa lange tradisjoner for å delta og bidra i store begivenheter i Bergen.

– Det ønsker vi å fortsette å være, sier Samuelsen.

Et spesielt år for bedriften

Ifølge prosjektleder Haakon Vatle har bryggeriet lagt ned et omfattende arbeid.

– Det er riktig, men det at vi kan bidra til et flott arrangement for bergenserne ser vi på som et gode for oss og ikke minst for publikum og deltakere, sier merkevaresjefen.

Hun forteller at det ennå ikke avklart hvordan Hansa vil administrere de to områdene for uteservering ved Sjøboden.

Merkevaresjefen sier at det akkurat i år er et spesielt år for bedriften.

– Hansa Bryggeri har 125-årsjubileum i år og det ønsker vi selvsagt å markere, sier hun.

– Hva skal dere bidra med i Bergens bod på Hansamarkedet?

– Hva vårt bidrag helt konkret blir arbeider vi med nå, så det må vi eventuelt komme tilbake til. Men vi gleder oss til å ta del i den folkefesten Hansadagene vil bli, sier Ann-Therese Samuelsen.

Artikkeltags