(Nettavisen): Energianalytiker Helge André Martinsen i DNB Markets kom denne uken med en dyster oppdatering for dem som håper på lavere oljepriser og bensinpriser fremover.

Fallende russisk oljeproduksjon og fortsatt vekst i etterspørselen etter olje kan gi en oljepris over 100 dollar fatet frem til 2025. Spådommen er en oljepris på 115 dollar fatet i 2023 og 105 dollar fatet i 2024.

Først i 2025 kan prisen falle under 100 dollar fatet til 90 dollar. Ifølge analysesjef Per Magnus Nysveen i Rystad Energy tilsvarer en råoljepris på 100 dollar per fat i utgangspunktet 20 kroner literen for 95 oktan.

30 kroner literen

– Men jeg ser ikke bort fra at bensinprisen en dag ett eller annet sted i landet i sommeren kan bikke 30 kroner literen, sier Nysveen til Nettavisen.

Han gjentar dermed den dystre spådommen han kom med rett etter invasjonen i Ukraina da bensinprisene føk i været. Usikkerheten den gangen var stor.

– Men markedet er mindre usikkert nå enn rett etter invasjonen, sier Nysveen. Med andre ord, det er mindre risiko i dag for 30 kroner literen i sommer enn det var i slutten av februar. Det er det lille lyspunktet.

18. mai kostet 1 liter 95 oktan ca. 24 kroner. Det er unormalt høyt, gitt en råoljepris rundt 110 dollar fatet.

Dyr bensin ute

– Det er veldig høye internasjonale bensinpriser nå, i tillegg vil oljeprisen holde seg høy over sommeren, sier analysesjefen om hvorfor det både er, og blir så dyrt.

Det er tommelfingerregler for hvor mye bensinprisen stiger når råoljeprisen stiger.

– Ja, en vanlig tommelfingerregel er at bensinprisen i prosent varierer litt mindre råoljeprisen. Det skyldes at det er en del faste avgifter. Hvis råoljeprisen stiger med 10 prosent, stiger bensinprisen kanskje med fem prosent, sier Nysveen.

DNB tror at oljeprisen kan bikke 130 dollar i løpet av fjerde kvartal. Nysveen sier de ikke forholder seg til DNBs analyser, Rystad Energy gjør sine egne vurderinger.

22–23 kroner literen

– Men da kan man regne med en bensinpris på 22–23 kroner per liter. Akkurat nå ligger prisen på råolje på 110 dollar fatet, men for tiden er det høye bensinpriser i forhold til råoljeprisen, sier Nysveen.

– Er det noe som taler for en bensinpris fremover noe særlig under 20 kroner per liter?

– Nei, det er det ikke. Med en oljepris på 100 dollar fatet må vi regne med rundt 20 kroner literen, det kommer litt an på hva bensinprisene ute er. Internasjonalt er det veldig høye bensinpriser nå, og det kan roe seg litt.

– Bensinprisene kan derfor komme under 20 kroner literen i høst. Men når vi nærmer oss vinteren, vil råoljeprisene og de internasjonale bensinprisene stige igjen, spår sjefanalytikeren.

Stopp fra Russland

– Hva med dieselprisene?

– De har vært høye hele veien. Det skyldes at Russland tidligere har eksportert diesel til Europa, men det gjør de ikke lenger. Derfor ligger dieselprisen høyere enn bensinprisene, svarer Nysveen.

Martinsen sier de ikke har anslag for bensinpriser. Hovedtesen er likevel at bensinprisene ville være relativt uforandret. Det skyldes at DNB venter svakere marginer for raffineriene med stigende oljepriser.

– Dersom vi ikke får en nedgang i raffinerimarginene, vil bensinprisene kunne øke med ca. 1,5 kroner literen basert på våre oljeprisanslag, sier DNB-analytikeren.