Gå til sidens hovedinnhold

Oppretthold avgangene på Bergensbanen

I stedet for å kutte i togtilbudet, kunne politikerne ha satt foten ned for Wizz Air.

Meninger Dette er et debattinnlegg. Innlegget gir uttrykk for skribentens holdninger.

Nok en gang kuttes det i togavganger mellom Bergen og Oslo. Vy begrunner dette i smittevernsituasjonen, men også markedstilpasning eller det de beskriver som «lite etterspørsel».

Det er for det første underlig at å kutte i avganger er et spesielt godt smitteverntiltak all den tid dette øker behovet for avstand.

Men det er også andre sider ved saken som skurrer: Det er under to uker siden regjeringen la frem en klimamelding, og så aksepterer de at Vy kutter i togtilbudet mellom landets to største byer.

Regjeringen tror det er nok å legge til rette for at de i Frogner kan kjøpe seg stadig nye el-biler, men sannheten er at klimapolitikken er avhengig av å få flere folk til å kjøre kollektivt. Da er også jernbanetilbudet helt sentralt.

I stedet for å kutte i togtilbudet, kunne politikerne ha satt foten ned for Wizz Air. Slik hadde vi sørget for å både opprettholde klimavennlig transport mellom byene, og stoppet den tiltakende raseringen av norske lønns- og arbeidsforhold som dette og lignende bandittselskap har som sin forretningsmodell.

Nå vil regjeringen sikkert forsvare seg med at dette er et valg som er gjort av Vy og Jernbanedirektoratet – men det er jo i seg selv et resultat av regjeringens mislykkede jernbanereform at dette er «outsourcet» – med en endeløs rekke nye selskaper med egne ansvarsområder og tilhørende godt lønnede direktører.

Rødt foreslår heller å samle disse selskapene i ett selskap med mål om å frakte folk rundt omkring i landet og ikke profitt til skatteparadiser. Vi kan gjerne kalle det NSB. Uansett bør regjeringen straks gå inn og sikre at de miljøvennlige togtilbudene vi har blir opprettholdt.

Kommentarer til denne saken