– Den er så spennende. Og det sier jeg ikke bare fordi det er meg som leser, utbryter Lykke Kristine Moen.

Episode nummer to av «De fremmede» er akkurat sluppet på Cappelen Damm.

Det er faktisk første gang i Norge at en roman slippes i episoder i lydbokformat.

– Hver episode er på litt over en time, og det er ti episoder i hver sesong. Planen er å gi ut to eller tre sesonger, forteller May Lis Ruus.

Hun var godt i gang med sin nye lydbokromanserie som tar utgangspunkt i skipsforliset utenfor Bergen i 1817, da hun hørte at DNS skulle satse stort på samme historie. Stykket har premiere i kveld.

– Det er bare gøy. Jeg har billetter til forestillingen, og gleder meg, sier forfatteren.

 

«Titanic»-historie

Siden 2012 har hun skrevet romaner i høyt tempo: Det er blitt 40 bøker i romanserien «Nattmannens datter», som har et opplag på over en million. I tillegg er det kommet ut 12 bøker i serien «Papirslottet».

At bøkene faller inn under en noe stigmatisert betegnelse som «kiosklitteratur», forholder hun seg ikke til.

– Jeg bryr meg ikke. Det er historisk drama jeg vil skrive, sier Ruus.

Alle romanene hennes tar utgangspunkt i store, historiske hendelser rundt Bergen.

Interessen for det dramatiske skipsforliset i 1817 ble vekket i forbindelse med 200-årsmarkeringen. Gjennom sin venninne, Marianne Rieber, fikk hun høre historien om unge Paul Gottlieb Rieber, som fikk et hardt møte med Bergen i en alder av åtte år.

– Jeg er alltid helt tro mot de historiske hendelsene. Det er jeg her også. Men jeg har diktet opp en familie som ikke fantes i virkeligheten, forklarer hun. I «De fremmede» handler det om skjebnen til 19 år gamle Hedda, som kommer til Bergen med skipet. En kjærlighetshistorie er en viktig del av serien.

– Det høres ut som en slags bergensk «Titanic»-historie?

– Ja, det var en god sammenligning, sier forfatteren. Skuespiller Lykke Kristine Moen nikker enig.

Slukte manuset

Moen har lest inn rundt halvparten av episodene, men forteller at hun slukte hele manuset til «De fremmede» i ett jafs.

– Herlighet, for en historie! Jeg begynte å grine. Det er rart vi ikke lærte om dette forliset på skolen, sier Moen.

Hun får tatt i bruk nye sider av talentet sitt i Draum studio, der lydboken er innlest.

– Det er en helt annen måte å jobbe på, gøy og lærerik. Og så er den veldig konsentrasjonskrevende, sier hun og ler. Selv om hun leser hele boken alene, er det Hedda hun «er».

– Hun er en modig og varm person, som tar noen beundringsverdige valg, sier Moen.

Skuespilleren har stor sans for måten «De fremmede» utgis på; i kortere episoder – nesten som en podcast.

– Det passer veldig godt inn i måten mange av oss opplever og underholdning på. For min del går det mye i TV-serier og podcast, sier hun.

Rom for flere detaljer

May Lis Ruus tror ikke det blir for mye De Zee Ploeg for publikum med både teaterstykke og lydbokserie. Kanskje interessen for det ene kan generere interesse for det andre. Og så er formatene forskjellige.

– Teater er storslagent, og så varer det en kort stund. I bokserien er det rom for mange flere historiske detaljer, sier hun.