– Salget av rødvin får et solid oppsving til påsken, særlig når den kommer tidlig, som tilfellet var i fjor. Rødvin vil fortsatt dominere påsken i år selv om den kommer noe senere enn i fjor. Årsaken til det er blant annet fordi mange jo drar etter vinteren i påsken, altså opp på fjellet og til kulden, sier pressesjef hos Vinmonopolet, Jens Nordahl.
– Når det er sagt, er alltid temperaturen avgjørende for fordelingen mellom rødt og hvitt i påsken. Surt, kaldt vær med mye vind eller nedbør vil gi rødvinen et løft. Sol og varmegrader derimot vil favorisere salget av hvitvin på bekostning av rødvin.
Vinmonopolet har nå totalt 335 forskjellige rødviner i kartong tilgjengelig i vareutvalget. For hvitvin og rosévin er tallet henholdsvis 215 og 56 produkter.

Kartonger i toppklasse
– For rødviner utgjør Bag-in-box rundt 60 prosent av salget. Men den langsiktige tendensen er en fallende markedsandel for kartonger og økende for flaske, sier Nordahl, og legger til:
– Under pandemien økte likevel kartongsalget mer enn flaskevin i 2020. Dette kan blant annet ha sammenheng med et økende ønske blant flere kunder om en rask og praktisk handel for å minske sjansen for smitte. En annen mulig forklaring er økt bruk av hyttene her til lands under koronaen; og på hytten ønsker mange å ha det mest mulig praktisk, også med tanke på resirkulering av tomemballasje.
Musserende viner hadde lavere vekst enn totalsalget av vin i 2020, trolig som følge av at folk var mindre sosiale i det første året under pandemien enn det som er normalt.
– I 2021 derimot, hadde musserende viner vesentlig høyere vekst med 13 prosent enn det øvrige vinsalget, som bare utgjorde én prosent. Utviklingen i salget av vin på papp og flaske de siste årene har dermed sammenheng med den atypiske utviklingen i salget av musserende viner, mener Jens Nordahl.