Mønsteret i Kanye West sin karriere er en obskur egotripp innimellom hver gigantomane hitmaskin. Dermed er «Yeezus» i mye større grad en ny «808 & Heartbreaks» enn det er en ny «My Beautiful Dark Twisted Fantasy». Hvor er hiten, spør du ved første gjennomlytting, men det er ikke helt usannsynlig at «Hold My Liquor» kan fylle funksjonen etter hvert.

Musikalsk er Kanye ganske så uforutsigbar, med avantgarde pling plong-elektronika på flere spor. Tekstmessig er han mer politisk ukorrekt enn noen gang. «I’m In It» vil ikke bli særlig mye spilt på radio. Tekstlinjer som «eatin’ asian pussy, all I need is sweet’n’sour sauce» gjør seg neppe i den amerikanske offentligheten.

Forhåpentlig er han selvironisk på «I Am A God», man får tross alt følelsen av at tekstlinjer som «hurry up with my damn massage» fremføres med et glimt i øyet. Låten er ved første gjennomlytting typisk for den kaotiske kakofonien på platen, med ganske fengende når man blir kjent med den.

Man kan lure på om albumet er blitt så mørkt og eksperimentelt i ren angst for det tilstundende farskapet. I alle fall er Kanye en artist som holder på uforutsigbarheten. Skulle neste plate bli en renselse, så tar den garantert en helt ny form den også.

Låter: «Hold My Liquor», «I Am God».