De «lurte» jegere i alle aldre til seg en god stund før spillet ble lansert i Norge.
– En ansatt i butikken spilte dette en stund før spillet ble lansert i Norge, sier daglig leder Petersen til BA.
Fant Pokéstop
Det var den ivrige ansatte som fant ut at den store Lego-mannen utenfor butikken var valgt ut av utviklerne av spillet til å bli et såkalt Pokéstop.
– Da måtte vi bare kjøre på. Vi satte ut slike «Lures» og merket med en gang at det strømmet folk til oss, sier Petersen og smiler bredt.
For det har ikke akkurat gjort vondt for butikken, som har solgt Pokémon-ting i ti år, at en ny bølge med spillet har veltet inn over landet igjen.
– Vi arrangerer kortspillet til Pokémon hver onsdag. Det har vi gjort med et par ildsjeler i mange år. At vi fikk Pokémon Go nå har bare vært kjekt, sier daglig leder.
Utsolgt
Men det skulle vise seg å ikke være enkelt å få tak i Pokémon fra leverandørene. De er nemlig komplett utsolgt for alt som har med Pokémon å gjøre.
– De er helt ribbet, sier Dag Petersen.
Han er glad for at Lego-mannen er blitt et populært stopp. Nå har han lyst å snakke med utviklerne og få laget en såkalt «gym» utenfor butikken også.
– I disse gymmene kan spillerne kjempe mot hverandre. Vi ønsker å få et slikt stopp, og vi kommer til å ta kontakt med utviklerne, sier Petersen.
Selv spiller han ikke, men sønnen på 12 år er ihuga fan.
– Pokéstoppene har som mål å tiltrekke seg disse pokémonstrene. Min sønn sa så treffende at; Pokéstoppene tiltrekker seg jo mennesker også, smiler Dag Petersen.
Branns bortebane
Åsane-vingen Joachim Soltvedt har, som så mange andre, blitt hektet på mobilspillet Pokémnon Go de siste ukene.
Mandag kveld stoppet han ekstra opp ved beskrivelsen av et såkalt Pokéstop:
«Åsane Idrettspark - Brann sin bortebane.»
– Brann må være det eneste laget i verden som har egen bortebane, tvitret 20-åringen.
SPOILERALARM: – Denne funksjonen ødelegger hele Pokémon Go
Kjøper årskort
– Det er en del av dem som har kjøpt årskort for å komme inn her å drikke kaffe og bruke toalettene mens de jakter, sier Natalie Stenfeldt, førstekoordinator på Akvariet til BA.
Årskort er det som regel småbarnsfamilier som kjøper, men Akvariet har merket en økning blant unge mennesker.