Grønt lys for lyntog

Slik ser Høyhastighetsringen for seg et fremtidig togrutenett i Sør-Norge (2007).

Slik ser Høyhastighetsringen for seg et fremtidig togrutenett i Sør-Norge (2007). Foto:

Av
Artikkelen er over 11 år gammel

Om få år kan du gå på toget i Oslo og være i Bergen eller Trondheim på to og en halv time. Regjeringens eksperter mener nemlig høyhastighetstog blir billigere enn tidligere antatt.

DEL

Rapporten som samferdselsminister Liv Signe Navarsete legger fram torsdag innebærer at avgangen for norske høyhastighetstog blir framskyndet, skriver Dagsavisen.

Det bekrefter kilder i regjeringen overfor avisen.

De tyske ekspertene som har utredet høyhastighetsbaner for myndighetene er mer positive nå enn de var i fjor, og de mener at utbyggingen vil koste mindre enn de tidligere trodde.

Dermed kan det om noen år ta kortere tid å bruke tog enn å fly fra Oslo til sentrum av Trondheim eller Bergen.

"SNØGGTOG" TIL BERGEN: Jernbaneekspertene i det tyske selskapet VWI har laget rapporten på oppdrag fra Jernbaneverket.

Da de la fram sine foreløpige vurderinger i november i fjor, ble norske myndigheter anbefalt å utrede høyhastighetsbaner på bare to strekninger, mellom Oslo-Trondheim og Oslo-Halden/Göteborg.

For ett år siden mente konsulentene at en høyhastighetsbane over til Bergen og Vestlandet ville medføre så svimlende kostnader at det var urealistisk.

Samferdselsminister Liv Signe Navarsete fant seg imidlertid ikke i at drømmen om "snøggtog" til Bergen skulle bli knust. Hun påla full utredning også av høyhastighetsbane til Bergen, Stavanger og Kristiansand.

Nå viser de nye, grundigere analysene fra ekspertene at disse alternativene er billigere og har større samfunnsnytte enn tidligere antatt.

En av grunnene til dette er at det er billigere å bygge tunneler i det faste norske fjellet enn tyskerne tidligere har trodd.

TRANSPORTPLAN: De tyske konsulentene har vurdert både miljømessige konsekvenser, trafikkgrunnlag og samfunnsmessig lønnsomhet på ulike strekninger.

Dagsavisens kilder sier at det er grunnlag for vesentlig større optimisme enn før.

Dermed vil regjeringen etter alt å dømme gå videre med planleggingen av høyhastighetsbaner på flere strekninger i Norge.

Disse strekningene peker seg ut:

* Oslo-Bergen på to og en halv time.

* En ringbane fra Bergen til Stavanger på halvannen time, videre til Kristiansand på halvannen time, og endelig fra Kristiansand til Oslo på vel to timer.

* Oslo-Trondheim på to og en halv time.

* Oslo-Halden og videre til Sverige.

GIGANTINVESTERING: Høyhastighetstogene kreve investeringer på rundt svimlende 100 milliarder.

Skulle alle de fire prosjektene over bli bygd ut, vil trolig prisen kunne nærme seg 200 milliarder kroner.

Samme dag som samferdselsminister Liv Signe Navarsete legger fram utredningen om høyhastighetstog i Sør-Norge, går forøvrig LO inn for nettopp en "oppgradering og nybygging av jernbanenettet til høyhastighet".

Artikkeltags