Milliardskål for Bergen

Artikkelen er over 13 år gammel

Champagnen spratt til høylytt jubel. Regjeringen sier ja til Bybanen, Ringveg Vest og Skansentunnelen. Det skal bygges for 5,3 milliarder i Bergen.

DEL

Ifølge Venstre-leder Lars Sponheim var også kong Harald i godt humør, da regjeringen behandlet proposisjonen om Bergensprogrammet i går.

MØDRENE MØTTE

– Det er en stor dag for Bergen, kollektivtrafikken og miljøet. Jeg vil gi honnør til alle dem som har stått på i en lang prosess. Fra Stortingets talerstol ble jeg truet med å bli kastet i Oslofjorden om jeg ikke fikk frem denne saken. Det ville jeg unngå, sa samferdselsminister Torild Skogsholm (V) i går.

Regjeringen sier et klart ja til Bergensprogrammet. Det betyr at både Bybanen, Ringveg Vest og Skansentunnelen blir en realitet. Bare et svært stort Frp kan stanse prosjektet i Stortinget etter valget.

– Dette er virkelig en stor dag, smiler Venstre-veterane i bystyret, Gunn-Vivian Eide og Sidsel Pihl Haugen.

De to regnes blant Bybanens mødre og det var på 80-tallet av Pihl Haugen fikk satt av den første pengesummen til Bybanen.

– Vi fikk inn en million kroner til å utrede Bybanen på budsjettet, husker hun.

TAKK, TAKK, TAKK

Leder for Bybanekontoret, Lars Kristian Stendal, smilte bredt i går. Han gikk bort til samferdselsministeren med begeistret «Tusen takk, tusen takk».

– Skogsholm har gjort en veldig viktig politisk jobb, sier Stendal til BA og forteller at byggearbeidene for baneprosjektet kan starte i august neste år.

Innad i veibyråkratiet har Bybanen møtt solid skepsis og motargumenter. Disse har samferdselsministeren til sist ikke latt bli avgjørende.

– Nå er beslutningen tatt og alle myndigheter stiller seg lojalt bak den beslutningen, gjorde Lars Sponheim (V) det klart.

MER BLØTKAKE

Selv karakteriserer Torild Skogsholm satsingen i Bergen som den største som er gjort i hennes tid.

– Dette innebærer et solid løft for Bergen. Jeg er usedvanlig glad for å kunne legge denne saken frem, sier statsråden.

Overfor BA gjør hun det klart at diskusjonen om en metrobuss i traseen for bybanen er død.

– Løpet er nå lagt for hvordan det skal være, sier Skogsholm.

Byråd for byutvikling, Lisbeth Iversen (KrF), hadde også en god dag i går.

– Vi har tidligere spist bløtekake for hver liten seier i denne saken. Nå skal vi i alle fall spise bløtekake. Min største angst har vært at prosjektet skulle stoppe opp. Det skjer ikke, og det er ikke noe i saken fra regjeringen som skuffer oss, sier Iversen til BA.

Artikkeltags