Skal bruke 15 mill på togplan

Det franske høyhastighetstoget TGV, her ved Chur i Sveits. Toget har en toppfart på 320 km/t.

Det franske høyhastighetstoget TGV, her ved Chur i Sveits. Toget har en toppfart på 320 km/t. Foto:

Artikkelen er over 10 år gammel

Knapt to og en halv time med toget fra Bergen til Oslo? Nå skal et tysk selskap være med å planlegge høyhastighetstog i Norge.

DEL

Norsk Bane AS, med daglig leder Jørg Westermann i spissen, har i en lang årrekke jobbet for å få på plass superraske tog i Norge.

Drømmen om en bane mellom Norges to største byer, over Haukeli, har stått sentralt. Men også utbygging av flere andre traséer er på tegnebrettet hos Norsk Bane i Ålesund.

PLAN TIL STORTINGET: Nå har selskapet inngått et samarbeid med Deutsche Bahn AG om å utrede et banenett for høyhastighetstog i Norge.

Utredningen skal være klar i løpet av året, slik at den kan legges frem for Stortinget før behandlingen av Nasjonal Transportplan våren 2009.

- Nå kan vi levere det Stortinget nylig har bedt om: et detaljert og pålitelig materiale som grunnlag for et eventuelt vedtak om realisering av høyfartsbaner, sier Westermann.

Det var i forbindelse med behandlingen av statsbudsjettet at de rød-grønne partiene og opposisjonen (med unntak av Frp), ble enige om at høyhastighetsbaner bør utredes grundig.

15 MILL.: Westermann sier at det tyske selskapet er et av de mest kompetente i verden når det gjeler bygging og drift av høyhastighetsbaner.

- I kombinasjon med de omfattende undersøkelsene som vi har gjennomført de siste 18 årene av marked og trasé, gir dette unike muligheter, sier den daglige lederen.

I tillegg til Deutsche Bahn AG vil nasjonale og skandinaviske partnere bli trukket inn i arbeidet med blant annet markeds- og kostnadsanalyser og undersøkelser av miljøeffekter.

Norsk Bane AS vil også ha jevnlige møter med Jernbaneverket og NSB.

Men det koster å utrede. I dette tilfellet rundt 15 milloner kroner, mener Norsk Bane.

- Vi vil nå gå bredt ut i forhold til stat, fylkeskommuner, kommuner og næringsliv for finansiering av dette viktige arbeidet.

Artikkeltags