Meninger Dette er et debattinnlegg. Innlegget gir uttrykk for skribentens holdninger.
Dobbelt så dyrt for samme tur?
– Jeg hadde en ekkel opplevelse da jeg reiste med drosje i Bergen. Man tror jo at en drosje er en drosje. Slik er det altså ikke. Jeg bestilte fra Bergen Taxi til sentrum, og betalte 266 kroner. Da jeg skulle hjem igjen den samme veien, tok jeg en av bilene som sto klar ved Bergen Storsenter. Prisen nærmet seg det dobbelte. For den samme turen betalte jeg 459 kroner. Snakket med en fra Bergen Taxi som sa at dette ikke var så enkelt. Politikerne har bestemt at alle selskap skal kunne konkurrere om pris. Jeg ønsket bare å komme meg hjem enklest mulig. Må man da gå fra drosje til drosje, for å se hvilken som er billigst? Hva sier de som har bestemt dette?
Astrid
Konkurransetilsynet svarer
– Drosjene har ikke like priser for en taxitur. Dette er fordi de ulike drosjeselskapene konkurrerer seg imellom. For å sikre at du får den billigste prisen, bør du derfor sjekke den før du takker ja til turen. Dersom du kan gi et klart nok avgrenset stoppested, skal drosjesjåføren uoppfordret gi et forpliktende pristilbud. Gir de ikke det, be om å få det! Du har rett til å vite hva drosjeturen vil koste, samt få en garanti om at turen ikke vil koste mer enn det som oppgis. Dette gjelder både når du bestiller på forhånd eller praier en drosje fra holdeplass. Dersom du ikke er fornøyd med pristilbudet, eller drosjesjåføren ikke er villig til å oppgi et slikt pristilbud, kan du trekke deg og velge en annen drosje. Slik kan vi forbrukere bidra til at konkurransen i drosjemarkedet fungerer, og få høy kvalitet og lav pris.
En ren by!
– Bergen er en veldig ren by. Her er det mange organiserte, pene offentlige plasser og parker.
Mariona, Núria og Lluisa, Barcelona
Ukens kaktus til …
– Hvorfor legger dere ned gratis bussen til IKEA? Vi er mange som har benyttet den. Det har vært fullt de gangene jeg har tatt den. Dårlig gjort. Det er ikke alle som har bil.
Kari Iden Andersen
– Ser at IKEA skal legge ned den populære bussen som mange studenter og folk uten bil har benyttet seg av. IKEA skriver fint om bærekraftige mål og om å kutte klimautslipp på sin egen nettside, men hva i all verden er miljøvennlig med at flere kunder kommer til å bruke bil. Skal man få til et grønt skifte må det være et godt alternativ med buss eller bane, ellers blir det bare pisspreik. Rødt vil ha gratis kollektivtrafikk, men ukens kaktus går til IKEA for dårlig miljøpolitikk.
Bjørn-Tore Olsen, Bystyrekandidat Rødt Årstad
IKEA svarer:
– Avgjørelsen om å legge ned IKEA-bussen skjedde etter en grundig gjennomgang av denne gratistjenesten. Utviklingen viser at stadig færre kunder har benyttet seg av tilbudet de siste årene, samtidig som nettsalg med hjemlevering øker. I tillegg har vi etablert en rekke nye planleggings- og bestillingspunkter i og rundt flere av de store byene, som gjør at vi kommer nærmere kundene våre der de er. Vi beklager ulempen dette vil medføre for noen av våre lojale kunder, men håper på forståelse for at vi også tilpasser oss når vi ser at kundenes handlemønster endrer seg.
Joachim Dagenborg, pressevakt IKEA
Les flere summetoner her:
