BA havnet i zombiekrig på Island

150 zombiestatister tøffet seg på island med BA ringside.

150 zombiestatister tøffet seg på island med BA ringside. Foto:

Artikkelen er over 5 år gammel

En liten fiskerlandsby sør på Island er stand in for Finnmark når Tommy Wirkola og vennene lager oppfølgeren til filmsensasjonen «Død snø».

DEL

– Det er jo irriterende at vi ikke kan filme i Finnmark, men budsjettene kunne ikke sammenlignes. Vi måtte ha barbert mye av manuset. Det ville jeg ikke. Noe må gjøres i Norge nå. Jeg mener dette er en svært god sak for en ny regjering å ta tak i, sier Wirkola til BA i en pause fra den spektakulære kampscenen som utspiller seg mellom Nazi-zombiene og en mektig fiende på et stort gressjorde i havgapet ved Eyrarbakki.

De islandske samarbeidspartnerne er superprofesjonelle. En del av crewet jobber også parallelt på Christopher Nolans topphemmelige megaproduksjon «Interstellar», som filmes en times kjøretur unna, på isbreene, med Matt Damon og Matthew McConaughey på plass.

Mange av dem gjorde «Game of Thrones» før det. Hollywood er big business på Island.

VENNEPROSJEKT

Men Tappeluft, som produserer «Død snø 2», skulle gjerne filmet i Norge.

– Det er for gale når en norsk produksjon ikke har råd til å filme i Norge. I Island er det tolvtimers dager. I Norge åtte. Island har incentivordning (20 prosent av totalt islandsk forbruk). Norge har ikke. Listen er lang. Budsjettet er nå på 32 millioner kroner. Vi måtte hatt minst 40 for å kunne skyte i Finnmark, sier produsent Terje Strømstad til BA.

Derfor må gjengen hver dag kjøre 45 minutter i bil fra Reykjavik til sørkysten, gjennom et spektakulært landskap som minner om præriene i Arizona og New Mexico - bare med isbreer og vulkaner i det fjerne.

Skuespillerne Stig Frode Henriksen og Vegar Hoel har bistått på manussiden. Dette er på alle måter et venneprosjekt, men med mye større ambisjoner enn sist.

Likevel har ikke Tappeluft fått én krone i støtte fra Norsk Filminstitutt. Og det til tross for at første «Død snø» er den norske filmen som er eksportert til flest land i verden. De har en ny søknad inne nå og håper på svar i løpet av noen uker.

BLOD OG GØRR

I Eyrarbakki kan vi telle 150 statister med zombiemasker og det som verre er. Budsjettet til sminke, blod og gørr er mangedoblet siden sist. Slåsscenene tas om og om igjen til regissøren er fornøyd. Heldigvis er solen fremme og vinden på det minimale. Det er ikke alltid slik i Island.

Produksjonen har bygget trehus for at det skal bli mest likt Finnmark. Trær er transportert. Og Islands eneste stridsvogn, importert fra Sverige, er på plass.

Wirkola skyter både en norsk og en engelsk versjon. Målet er verdenspremiere allerede i januar, på den svært viktige Sundance-festivalen i Utah.

– Der vil vi vise den norske versjonen. Men jeg er sikker på at det er lettere å selge en engelsk versjon på det internasjonale markedet, sier Wirkola til BA.

Regissøren har gode kort på hånden. Hans debut i Hollywood, «Hansel and Gretel: Witch Hunters», ble en verdenssensasjon tidligere i år med knappe 1,5 milliarder innspilte kroner totalt på kino. Dette kan bli nøkkelen til noe svært positivt for «Død snø»-oppfølgeren.

THAILAND

– Mye av denne filmens finansiering er bygget opp ved hjelp av forhåndssalg. Men vi har valgt å vente med USA frem til Sundance Film Festival. Vi vil der kunne få en større sum ved å vise et ferdig produkt kontra kun et manus, påpeker Strømstad.

Han og Wirkola mener det er et nederlag for Norge at norske filmer tvinges til å skyte i utlandet. Samtidig får ikke Norge utenlandske prestisjeproduksjoner grunnet manglende incentivordninger. Det er rett og slett tap-tap på alle fronter.

– Vi skjøt også vår forrige film «Kill Buljo 2» utenlands, i Thailand. Men det var med god grunn siden manuset var skrevet til Thailand. Det er annerledes med «Død Snø der vi må dra til Island for å filme Finnmark. Burde ikke ha vært slik. Vi sparte enormt med penger på å skyte i Thailand, selv om de heller ikke har incentivordninger, sier Strømstad.

Wirkola har kun tatt norske fagsjefer og en del norske skuespillere til Island. Resten av staben er islandske eller amerikanske.

– Hadde vi skutt i Finnmark, ville vi brukt norske filmarbeidere. De mister nok et jobboppdrag. Vi får heller ikke samkjørt et godt filmteam, all den tid vi hele tiden må filme i utlandet. Vi filmet tre dager i Finnmark fordi vi trengte vinterscener. Det var alt vi hadde råd til, hevder produsenten.

HOLLYWOOD MÅ VENTE

– Alt tar så lang tid i Hollywood. Jeg taper ingenting på å gjøre «Død snø» nå, hevder Tommy Wirkola til BA.

Suksessen med «Hans og Grete» har gjort ham til en ettertrakter regissør i Hollywood. Arbeidsplanen er full fremover.

– Jeg skal klippe «Død snø 2» i Los Angeles. Jeg har masse ting på planer der. Blant annet den amerikanske versjonen av «Hellfjord» som Stig Frode, Zahid Ali og jeg skriver for TV-kanalen Showtime. Hvis den blir realisert, skal jeg regissere piloten.

– Jeg holder også på med manuset til «Hans og Grete 2». Paramount er veldig interessert i en oppfølger. Hvis timeplanen går opp, er Jeremy Renner og de andre med videre. I tillegg har jeg andre ideer som skal pitches, sier Wirkola.

MORTEN TYLDUM

Han har også etter sigende overtatt sci-fi-prosjektet « Whatever Happened to Monday?» fra eksilbergenser Morten Tyldum. Men har lite å si til dette på Island.

– Et kult prosjekt, men ingen kontrakter er signert. Vi får se. Jeg merker jo en forskjell i Hollywood før og etter «Hans og Grete». Men jeg liker å skrive mine egne filmer, så det har prioritet.

– Det er ikke noe minus at du har bundet deg opp til «Død snø»?

– Nei. Dette er en film jeg ville gjøre. I Hollywood er det viktig å ha mange baller i luften. Alt tar sånn tid. Derfor er jeg svært fornøyd med å være på Island akkurat nå, smiler Wirkola.

Artikkeltags