Bergensband selger seg i sosiale medier

Det fins ikke mange bilder i BAs arkiv av Datarock uten røde Vans-sko.

Det fins ikke mange bilder i BAs arkiv av Datarock uten røde Vans-sko. Foto:

Artikkelen er over 4 år gammel

Stadig flere norske artister markedsfører sponsorene sine i sosiale medier. I bytte får de produkter fra sponsorene.

DEL

Noen timer før Razika entret den største scenen på Øyafestivalen tidligere denne måneden postet bandet et bilde på foto-delingstjenesten Instagram.

Fire smilende bandmedlemmer med følgende undertekst; «Har fått nye bukser til konsert på Øya. Takk #wrangler». Et bilde som genererte 170 såkalte likes fra bandets følgere. Noen uker tidligere la Datarock-trommeslager Tarjei Strøm ut et bilde samme sted av tre par sko fra Vans og T-skjorter av samme merke før oppvarmingsjobben for Muse i Telenor Arena. Datarock hadde akkurat fått påfyll av klær fra sin sponsor.

SKO OG KLÆR

– Vi har sponsorsamarbeid med en del artister, noen jobber vi tettere med, som Datarock, Kvelertak og Purified in Blood, forteller Bjørn-Aage Henriksen, som er key account manager i Vans Norge.

Datarock fikk en internasjonal sponsoravtale med Vans for mange år siden. Den norske avdelingen har jobbet med Fredrik Saroea og co. siden 2006.

– For det første er disse guttene verdens beste folk, og vi elsker musikken deres. Dette er gjerne utgangspunktet for en avtale med oss, og da sponser vi dem selvfølgelig med sko og klær. Men vi prøver alltid å få til et mer spennende samarbeid enn som så. De stiller blant annet opp som DJ-er for oss.

– Vi får enorm eksponeringseffekt med tanke på at Vans-skoene er en del av antrekket til Datarock, sier Henriksen.

DOVRE OG MAGNET

Norske Dovre har egne «ambassadører» i Musikk-Norge med navn som Oslo Ess, Karpe Diem og Magnet i sitt team. Oslo Ess, som gjerne hashtagger Dovre på Instagram, inngikk et samarbeid med klesprodusenten i januar, forteller markedssjef Anders B. Hovden. Bandet får også, som det eneste av ambassadørene, betalt av Dovre.

– De har ikke nedfelt i en kontrakt at de er nødt til å gå med Dovre-klær, men de får mye klær av Dovre. I tillegg samarbeider vi om å lage T-skjorter med Oslo Ess-design, sier han og forteller at de også bruker bandet til kick-off-tilstelninger.

– GANSKE PATETISK

Omdømmeekspert Trond Blindheim latterliggjør band som eksponerer sine sponsorer i sosiale medier.

Artistsponsing er en gammel øvelse innenfor musikkbransjen. Allerede på tampen av 1983 signerte Michael Jackson under på sin lukrative Pepsi-avtale.

I 2007 lanserte Telenor en versjon av Sony Ericssons W660i som Turboneger-mobilen. Over ti år tidligere inngikk det samme bandet en sponsoravtale med Levis.

Ifølge rektor ved Markedshøyskolen, Trond Blindheim, er imidlertid bordene snudd når norske artister selv opptrer som «salgsagenter for produsentene».

– Det er veldig lite rock n’roll over dette, og det burde jo egentlig vært omvendt.

– Jeans- eller skoprodusenten burde laget postere med bilder av bandet i aksjon. Det er utrolig patetisk at rockere skal ta på seg jobben som selgere ved å poste bilder av sko og klær de får.

– Artister har fått gratis klær i alle år, men som regel holder de kjeft om det.

– Rock n’roll skal være opprørsk og innovativt, understreker Blindheim.

Artikkeltags