Dolk lover å bruke Bergen som lerret igjen

 «Tror det er den feteste spoten jeg har malt ulovlig på - overhodet», skriver Dolk i gatekunstboken om «Spray/Nam» ved Bystasjonen. Der erstatter han våpenet i det kjente krigsbildet med en spray

«Tror det er den feteste spoten jeg har malt ulovlig på - overhodet», skriver Dolk i gatekunstboken om «Spray/Nam» ved Bystasjonen. Der erstatter han våpenet i det kjente krigsbildet med en spray Foto:

Artikkelen er over 4 år gammel

I den kommende boken «Street Art Bergen» får du også historien bak buekorpsgutten på veggen i Skuteviken.

DEL

Norges gatekunsthovedstad har fått en bok. Gatekunstnerne forteller selv om verkene sine i boken «Street Art Bergen», som på grunn av en forsinkelse slippes først i slutten av oktober. Internasjonalt kjente Dolk har inspirert mange av kunstnerne i byrommet. Han forteller selv om ulovlige «Spray/Nam» ved Bystasjonen, som kommunen senere rammet inn:

«Jeg husker godt hvordan Nam-sjablongen ved Busstasjonen ble malt. Jeg hadde nettopp kommet hjem fra Paris hvor jeg hadde malt masse over en periode på to uker, og var veldig giret. Samme kveld som jeg kom hjem til Bergen, bestemte jeg meg for å finne den aller beste og mest synlige veggen her i byen.

Valget falt på denne, og jeg synes fremdeles at det er det aller beste stedet jeg har malt på i Bergen. Det er mye biltrafikk og mange fotgjengere der hele tiden, og det er et lyskryss. Her stanser biler og mennesker og får en bitte liten pause fra alt maset når de venter på grønt lys. Perfekt. Tror det er den feteste spoten jeg har malt ulovlig på – overhodet.

Jeg har tatt en pause fra Bergen som lerret, men kommer sterkt tilbake om en stund – det lover jeg!» skriver Dolk. (Sitater gjengitt med tillatelse fra Kontur forlag)

VIL TILFØRE NOE

Flere av gatekunstnerne forteller hvordan de ønsker å være kreative, tilføre noe og inspirere innbyggerne gjennom sine bilder.

«Sammenlignet med reklamen som flommer over oss, er gatekunst bedre, sunnere og mindre problematisk. Jeg ser på gatekunsten som en skatt, en uslepen diamant, noe ekte og grenseoverskridende», forteller Argus. Den signaturen står bak sjablongene med Ottoen med sykkelen og barn med gassmasker ved Danmarksplass.

Gatekunstneren Joy skriver ironisk om synet på gatekunst: «Trikset er å ikke bli oppdaget før man er ferdig, for da heter det vandalisme. Hvis du derimot rekker å bli ferdig først og de ser det endelige motivet, er det visst kunst».

BUEKORPSGUTTEN

Etter at Dolks buekorpsgutt i Skuteviken ble forsøkt skåret ned av huseier og så malt over, dukket en ny buekorpsgutt signert Joy opp på veggen like ved. Sjablongen har en personlig betydning for gatekunstneren, den er basert på et bilde av faren.

«Han var fra dette området i Skuteviken og fortalte levende om sin tid som buekorpsgutt – de som vant krigen, vet du. Det er sånn jeg husker ham, selv om minnene har bleknet etter hvert. Han hadde en tøff oppvekst og døde så altfor tidlig. For meg personlig var det derfor en god plass for sjablongen. Det gleder meg og mine søsken å se ham der i uniformen sin. Forhåpentligvis gleder han andre også», skriver Joy.

TYVERI

Argus, Mot Veggen-bloggens Walter Wehus og John_xc, vinner av kommunens gatekunstpris, står bak boken «Street Art Bergen». Den viser også gatekunst som kommenterer tyveri av kunsten i byrommet. Habitus står bak onkel Skrue med klipp ut-linje rundt, mens Joy forteller at sjablongen av tidligere kulturbyråd Henning Warloe med tittel «Rammebetingelser» ble malt midt på natten. John_xc setter bevisst opp bilder som er enkle å løsne.

For første gang er verker av så mange forskjellige gatekunstnere i Bergen samlet mellom to permer: Arbeider av Dolk, Aram, Argus, Barnslig, Cream, Habitus. Insurrectionize, John_xc, Joy, Kider, La Staa, Les Saboteuses, Melis, Muskelpust, Patl, Pingo, RC, Snurre, Stank, Vest, Yatzy og Zen.

Artikkeltags