– En skrekkblandet fryd

Alexander Peschina (27) fikk fire dagers forvarsel om at han måtte hoppe inn i rollen som Mr. Warbucks i teaterstykket «Annie» ved Nye Fyllingsdalen Teater. I tillegg hadde han også ansvaret for lysdesign, en jobb han på dette tidspunktet ikke hadde fått startet på.

Alexander Peschina (27) fikk fire dagers forvarsel om at han måtte hoppe inn i rollen som Mr. Warbucks i teaterstykket «Annie» ved Nye Fyllingsdalen Teater. I tillegg hadde han også ansvaret for lysdesign, en jobb han på dette tidspunktet ikke hadde fått startet på. Foto:

Artikkelen er over 4 år gammel

Alexander Peschina (27) ble Annies redningsmann ved Nye Fyllingsdalen teater.

DEL

Det var fire dager før premieren på «Annie» at sjokkbeskjeden kom. Skuespilleren som opprinnelig skulle spille millionæren Mr. Warbucks hadde fått et jobbtilbud i en annen by, og måtte flytte på dagen.

– Sent på kvelden fikk jeg spørsmål om jeg kanskje kunne hjelpe til litt ekstra. Det var vel kanskje en liten underdrivelse, sier Alexander Peschina spøkefullt.

27- åringen hadde opprinnelige ansvaret for lysdesign, men endte plutselig opp med å i tillegg spille en av de mest sentrale rollene i stykket.

UKJENT ROLLE

Forestillingene «Annie» hadde premiere på Nye Fyllingsdalen teater i slutten av februar, og på torsdag denne uken er det klart for forestilling nummer ni i rekken.

Det er satt opp forestillinger helt frem til begynnelsen av mai.

– Da jeg fikk spørsmål om å spille Mr. Warbucks ble jeg både nervøs og glad på samme tid. Jeg fikk absolutt ingen forvarsel, sier Alexander Peschina.

Han har stått på scenen som skuespiller flere ganger tidligere, blant annet i rollen som greven i «Reisen til julestjernen» og Borka i «Ronja Røverdatter».

– Men rollen som Mr- Warbucks var helt ny for meg, og jeg kunne absolutt ingen av replikkene. Det er ikke til å stikke under en stol at det var med skrekkblandet fryd at jeg tok fatt på oppgaven, sier Peschina.

«MULTITASKING»

Fire dager ble kort tid for å lære seg alle replikkene, og det ble noen hektiske døgn for Alexander i forkant av premieren. I tillegg til å jobbe med ventilasjon og kjøleanlegg på dagtid, er han også småbarnsfar.

– Problemet var også at jeg ennå ikke hadde startet med lysdesign-jobben. Derfor måtte jeg gjøre to ting på samme tid, sier Alexander med et smil.

Han forteller at de andre skuespillerne hjalp til med å lese opp replikkene nede fra gulvet mens hans skrudde opp lyskasterne i taket.

– Vi er litt som en stor familie. Uten de fantastiske menneskene rundt meg hadde dette aldri gått i boks, sier 27-åringen.

En dag før premieren la han fra seg manuset, og det gikk ikke akkurat feilfritt i starten.

– Men på premieren husket jeg de replikkene jeg hadde glemt på generalprøven. Man blir irritert på seg selv, og dette øker presset. Mye står og faller på deg, og du føler deg ansvarlig for alle de som allerede har øvd hardt i to måneder, sier Peschina.

– Jeg leste likevel gjennom scenene hver gang før jeg gikk ut igjen gjennom hele premieren. For sikkerhets skyld, sier han bestemt.

BAK KULISSENE

Barnehjemsbarnet Annie må feire julen hjemme hos strenge Mr. Oliver Warbucks, millionæren som stort sett kun bryr seg om økonomisk profitt.

De to utvikler et vennskap, og han bestemmer seg for å hjelpe henne med å finne foreldrene.

Teatersjef Jørn Kvist er imponert over jobben Alexander har gjort, men han forteller at dagene før premieren gikk av stabelen var nervepirrende.

– Jeg tror ikke Alexander helt visste hva han gikk med på. Det er en stor rolle med mye tekst og flere sangnummer, sier Jørn Kvist lattermild.

SUPERGEN

I tillegg måtte «Alex» også lære seg dansekoreografi.

– Det er imponerende at han klarer å gå ut på scenen med senkede skuldre. Jeg har faktisk aldri sett han bedre på scenen enn i denne rollen, sier Jørn Kvist.

Regissør Lykke Kristine Moen forteller at man gjerne jobber best under press.

– Jeg fikk mildt sagt panikk da vi mistet skuespilleren vår fire dager før premieren. Jeg tror man mobiliserer et eller annet supergen når man må lære så mye på kort tid, sier Moen.

UTVIDER

Teatersjef Jørn Kvist ved Nye Fyllingsdalen teater forteller oppsetningen «Annie» så langt har vært veldig populær, og at det har vært trangt om plassen på de første åtte forestillingene.

– Det har vært stinn brakke hver kveld. Vi ser blant annet at det er mange besteforeldre som tar med seg barnebarna for å se på forestillingen, sier Jørn Kvist.

Han tror mange har et nostalgisk forhold til historien om barnehjemsjenten Annie. Hver uke spilles det forestillinger torsdag, lørdag og søndag ved teateret.

– Vi har bestemt oss for å utvide med ekstraforestillinger etter påske. Jeg tror veldig mange liker denne historien, og det er ikke så ofte at vi må utvide på våren. Høsten er som oftest vår høysesong. Hvor mange det blir vet vi ikke ennå, sier Jørn Kvist.

Han tror mange har vært veldig fornøyd med forestillingen.

– Jeg har vært ute blant publikum i etterkant for å høre hva de synes. Det har vært veldig mange fine tilbakemeldinger, sier teatersjefen.

Han er fornøyd med at det har vært mange innom teateret for å se «Annie».

– Vi er et teater som må skaffe 95 prosent av inntektene våre på egenhånd. Da er vi avhengig av mye besøk, sier Jørn Kvist.

Artikkeltags