Terningkast 4: Festlig «Pinocchio»

Sebastian Synnevåg er et funn som en naiv og frekk Pinocchio, og Yngve Seterås gir oss en solid Gepetto.

Sebastian Synnevåg er et funn som en naiv og frekk Pinocchio, og Yngve Seterås gir oss en solid Gepetto. Foto:

Artikkelen er over 6 år gammel

«Pinocchio» er en fargerik og festlig forestilling om guttedukken som vokser på motgang, med stortalentet Sebastian Synnevåg.

DEL

Nye Fyllingsdalen Teater satser friskt med en ny gjøglerteaterversjon av «Pinocchio», og ny musikk. Regissør Frode Rasmussen har latt de spretne sirkusbarna i huset få skinne, og spilt på barnas sans for moro i de fargerike opptrinnene. Veteranen har også fått frem talentet i flere av barneskuespillerne på den nakne scenen.

Sebastian Synnevåg er et funn som tredukken Pinocchio, ivrig og naiv i sin tørst etter å utforske verden. Noe som fører ham lenger og lenger bort fra treskjæreren Gepetto, solid spilt av Yngve Seterås.

MORSOMT

«Å være skikkelig høres ikke særlig morsomt ut», synes Pinocchio. Derfor har han mer lyst til å dra til Slaraffenland enn å gå på skolen. På sin vei møter han flere fristelser. Det gnistret i samspillet mellom Raymond Corrado Knutsen og Lykke Kristine Moen som den smarte reven og den rappkjeftede katten. Og Moens lanternefisk var utrolig vittig. Mange lot seg også fascinere av Pinocchios nese som virkelig vokste hver gang han løy. Kostyme- og rekvisittmessig har barneteatret tatt syvmilssteg fremover det siste året.

Dessverre hadde litt av dybden i Pinocchio forsvunnet i denne forkortede versjonen. Savnet er større og døden truer mer i Carlo Collodis opprinnelige fortelling om tredukken som så gjerne vil bli en gutt.

FRODIG

Men scenene fra godterihimmelen i Slaraffenland var frodige og frekke, med akrobatiske og gledesstrålende skuespillere. Ikke minst var Jørn Lavoll og Linn Kathrin Taklos spesialskrevne musikk fengende, og skapte gjøglerstemning. Lene Langballe ga oss en entusiastisk Timmy gresshoppe. Og marionettene i sine flotte kostymer, spilt av Iben Vestrheim og Markus Sandvik Olsen, hadde en fin koreografi der de tok sine første vaklende steg uten tråder.

Frode Rasmussen har rett i at Nye Fyllingsdalen Teater er Bergens viktigste barneteater. Med «Pinocchio» viser de at de kan så mye mer enn å sette opp gamle travere, de gir nytt og friskt blod til klassiske fortellinger.

Artikkeltags