Kode sprengte budsjettet på grunn av denne

Utstillingen «A Human Echo» var den amerikanske kunstneren Tony Matellis første store utstilling i Norge da den ble satt opp på Kode i februar i fjor. Museet kjøpte Matellis «Torpor Mad Malais» i etterkant av utstillingen.

Utstillingen «A Human Echo» var den amerikanske kunstneren Tony Matellis første store utstilling i Norge da den ble satt opp på Kode i februar i fjor. Museet kjøpte Matellis «Torpor Mad Malais» i etterkant av utstillingen. Foto:

Artikkelen er over 5 år gammel

I fjor brukte Kode drøyt 1,4 millioner kroner på kunstinnkjøp. Mer enn museet har brukt på flere år.

DEL

Et kunstmuseum med store offentlige tilskudd som Kode er absolutt ingen sentral aktør i kunstverdens pengegalopp.

Boken «Samlarna och konstens miljonaffärer», som kom i vår og er skrevet av den svenske journalisten og forfatteren Gunnar Lindstedt, viser hvordan de enorme summene i kunstverden flyter mellom verdens største auksjonshus og en liten, lukket gruppe av mektige samlere. Kunstmuseene har i all hovedsak kun «småpenger» å bruke på kunst. Kodes årsrapporter viser at man siden 2008 har handlet inn kunst for rundt én million kroner hvert år.

FIRE NYE I 2013

I 2013, Erlend Høyerstens siste år som direktør, kjøpte Kode totalt fire verk. Da brukte de også hele 1,4 millioner kroner på kunstkjøp – en sum som var høyere enn på mange år. Av den amerikanske kunstneren Tony Matelli kjøpte Kode verket «Torpor Mad Malais» (2003). Høyersten gikk også til innkjøp maleren Christian Kroghs «Bergens Torv» (1905). I tillegg kjøpte bergenseren, som nå er museumsdirektør i Århus, en installasjon av kinesiske Liu Jinahua og lokale Elsebet Rahlffs plansje «P-Pille».

Så langt i år har Kode gått til innkjøp av to kunstverk. Det første er et stedsspesifikt verk fra Bård Breivik-utstillingen som nylig ble tatt ned, nemlig skulpturen og bestillingsverket «Helix 18m». Skulpturen, som står i Kode 1, strekker seg gjennom tre etasjer i trapperommet og er laget i høypolert stål.

Det andre verket som er innkjøpt på årets budsjett er en videoinstallasjon av den Oslo-baserte kunstneren Marit Følstad. Verket er en del av installasjonen «Sense of Doubt» som vises på visningsstedet Entrée i Bergen og installasjonen består av to videoskjermer satt sammen rygg mot rygg. Den ene av skjermene fylles av glødende eksplosjoner som starter i sentrum av bildet og ekspanderer mot betrakteren.

ANSLÅR PRISEN

Kode opplyser aldri hva de betaler for kunst, men BA har henvendt seg til Grev Wedels plass Auksjoner i Oslo for å sjekke hva Kode kan ha betalt for et verk som Christian Kroghs «Bergens Torv».

– Ut fra opplysningene som foreligger vil verdien antydningsvis kunne ligge et sted mellom 100.000 kroner og 150.000 kroner, forteller daglig leder Hans Richard Elgheim til BA. Kode-direktør Karin Hindsbo bekrefter at Kode også på innkjøpsbudsjettet for 2014 har hatt en drøy million kroner å bruke. Deler av den summen ble imidlertid brukt allerede i fjor, før Hindsbo startet i jobben, for å klare å finansiere Matellis «Torpor Mad Malais». Dermed blir det neppe flere innkjøp i 2014.

– Det meste av årets budsjett er allerede brukt opp på Breivik og Matelli, forteller Hindsbo. Dansken forteller videre hva Kode vektlegger når de skal kjøpe kunst.

– Vi ser på hva vi har og ikke har i samlingen. Det handler om å kjøpe i forlengelsen av det man har. Selvfølgelig skulle jeg ønske at innkjøpsbudsjettet vårt var ti ganger større, men det er det ikke og vi må forholde oss til de rammene vi har. Samtidig kunne vi uansett ikke kjøpt inn masse fordi vi har utfordringer med magasinene og jobber med langsiktige løsninger der.

Artikkeltags