Sist gang fikk han kjeft

Bergensbaserte Bård Aasen Lødemel og tromsøværingen Geir «Biosphere» Jenssen lager årets Ekko-bestillingsverk. «Bestillingsverk er en helt annen måte å lage musikk på. Hvis man er superkonsentrert er det faktisk en helt grei måte å jobbe på. Kanskje man burde gjort det samme når man sitter hjemme og lager musikk også. Sette seg mål med kortere frister. For da må man jobbe», forteller Jenssen.

Bergensbaserte Bård Aasen Lødemel og tromsøværingen Geir «Biosphere» Jenssen lager årets Ekko-bestillingsverk. «Bestillingsverk er en helt annen måte å lage musikk på. Hvis man er superkonsentrert er det faktisk en helt grei måte å jobbe på. Kanskje man burde gjort det samme når man sitter hjemme og lager musikk også. Sette seg mål med kortere frister. For da må man jobbe», forteller Jenssen. Foto:

Artikkelen er over 4 år gammel

Biosphere er tilbake i Bergen for å lage et bestillingsverk. Denne gangen sammen med Skatebård til Ekkofestivalen.

DEL

Begge to har på sin måte satt farge på det norske musikkartet. Geir «Biosphere» Jenssen som nestoren, legenden innen det utvidede elektroniske musikkfeltet. Mannen som har skapt seg et navn utover landets grenser med ambient elektronika forankret i et arktisk lydlandskap. Laget sjangerdefinerende album som «Patashnik» (1994) har han også gjort.

På den andre siden; Skatebård, eller Bård Aasen Lødemel, har sin musikalske bakgrunn fra rapgruppen Sidebrok, elektronisk musikk og DJ-virksomhet. Nå lager de to musikk sammen, et bestillingsverk til Ekkofestivalen som starter fredag.

ÅPNE LANDSKAP

BA møter dem før deres andre økt sammen på Bergen Elektroniske Kunstsenter i C. Sundts Gate. Der disponerer de et rom frem til fremførelsen av verket på Østre lørdag kveld. Tidligere i prosessen har de sendt hverandre lydfiler og små musikkstykker. Nå skal alt settes sammen.

– Ideen hans (peker på Aasen Lødemel) var å lage noe litt mer dansevennlig musikk og det har jeg egentlig ikke jobbet så mye med i det siste, så jeg syns det var interessant. En type musikk som jeg holdt mer på med på 90-tallet, forteller Jenssen. Samarbeidspartneren nikker.

– Vi fant ut at det kunne være en god idé at han sendte meg noe musikk og så kunne jeg remikse det. Og motsatt. Jeg sendte for eksempel han et spor uten rytmer så han kunne prøve å ta det videre med rytmer. Det er det han kan best, kanskje, sier Jenssen.

– I et slikt samarbeid er det viktig å sende hverandre musikk der det er plass til mer, forteller Aasen Lødemel.

– Jeg har gjort noen samarbeidsprosjekter tidligere, uten å nevne noen navn, som ikke fungerte. Lydbildet var så overfylt og det var liksom ingenting å bidra med for meg. Det handler om å sende hverandre skisser, egentlig, legger han til. Makkeren nikker seg enig igjen.

TIDLIGERE BESTILT

Jenssen har vært involvert i en rekke bestillingsverk tildigere. To av dem med base i Bergen. I 2000 laget Biosphere verket «Naust» da Bergen var en av totalt ni europeiske kulturbyer. Ni år senere skrev samme mann verket «Shhoctavoski» til Borealisfestivalen, som ble urfremført av Bergen Filharmoniske Orkester. Verket ble heftig debattert i ettertid. Enkelte komponister og musikkvitere raste. Andre støttet Jenssen. Komponist Torstein Aagaard-Nilse Jenssen kalte verket «en krasjlanding» og beskrev det slik:

– Jenssens stykke musikk for symfoniorkester ble kunstnerisk sett en katastrofe! Det er vanskelig å forstå hvorfor man skal invitere musikere inn på arenaer de ikke har forutsetninger for å beherske, uten å forsøke å kvalitetssikre det hele.

NRKs anmelder skrev; «Stykket bærer ikke som symfonisk musikk alene, men kan fungere i film.»

«Shhoctavoski», som var basert på Sjostakovitsj’ 15 symfonier, ble likevel ikke bare fremført i Bergen, men også i London av London Contemporary Orchestra året etter.

Både Skatebåd og Biosphere håper at Ekko-bestillingsverket, eller i hvert fall deler av det, også kan få et videre liv etter Ekko.

– Hvis vi blir fornøyd kan det være muligheter for å gi ut en del av dette, forteller Jenssen.

– Vi har allerede snakket om det. Ikke gi ut hele, men de beste låtene, kanskje som en EP. Vi får se, legger Aasen Lødemel til.

Ekkofestivalen opplyser også til BA at de ikke har rettigheter til verket i etterkant.

SOM FAN

Sidebrok-medlemmet legger ikke skjul på at han har vært fan av Biosphere i mange, mange år.

– Hvis noen hadde sagt til meg på 90-tallet at jeg skulle jobbe sammen med Biosphere så hadde jeg ikke trodd på dem.

Jenssen viser til at mye av musikken han laget på 90-tallet kan høres igjen i lyden av Skatebård.

– Det kan minne om hans ting. Og begge deler er litt Detroit-inspirert, sier han.

Techno blant annet, som Biosphere har gjort mye av, har sitt opphav i Detroit. Byen omtales gjerne som technoens fødeby.

Artikkeltags