Skal lage dataspill-utstilling

I denne salen skal utstillingen "Spillfeber" vises høsten 2010. Konservator Kari Skarprud Pettersen viser frem en av soppene fra spillet Super Mario Bros.

I denne salen skal utstillingen "Spillfeber" vises høsten 2010. Konservator Kari Skarprud Pettersen viser frem en av soppene fra spillet Super Mario Bros. Foto:

Artikkelen er over 11 år gammel

Permanenten skal høsten 2010 lage en av verdens første utstillinger om dataspill med hovedfokus på den estetiske siden.

DEL

– Vi trenger sårt penger for å få dette til, sier konservator Kari Skarprud Pettersen til BA.

Permanenten Vestlandske Kunstindustrimuseum har store ambisjoner med utstillingen «Spillfeber». Målsettingen er å sette fokus på dataspillenes historie, og å sette spillenes estetikk under lupen.

Bare produksjonskostnadene vil ligge på cirka 1,5 millioner kroner.

– Dette har aldri vært gjort i Norden tidligere. Vi kjenner faktisk ikke til at noen andre land har gjort noe tilsvarende heller.

– «Spillfeber» er et pionerprosjekt og et viktig bidrag til å stimulere nordisk forskning og lokal spillindustri, mener Pettersen, som er prosjektansvarlig for utstillingen.

EGET SPILL: Gjennom video, foto, skisser, tegninger, spillbare installasjoner og et eget spill skal publikum få presentert dataspill på en spennende og morsom måte.

Det skal utarbeides et skoletilbud tilrettelagt etter læreplanene, og det skal arrangeres foredrag og seminarer med internasjonalt anerkjente forskere og spillprodusenter.

– Vi ønsker å lage et eget spill til utstillingen, «Tre tiår med dataspill», som det kun skal ta 3–5 minutter å spille gjennom. Denne installasjonen skal vi senere overlate til VilVite-senteret i Bergen, sier Pettersen.

TURNÉ: Spillet tar utgangspunkt i ikoner fra spillhistorien, fra 8-bits grafikk til «ekte 3D». Spillfirmaet Turbo Tape Games i Bergen har utarbeidet konseptet og vil stå for produksjonen som er budsjettert til 260 000 kroner.

– Vi skal ha en liten maskinutstilling, men programvaren og det estetiske uttrykket er det viktigste. Siden vi etter hvert skal sende utstillingen på turné i Norden, må vi kjøpe gjenstandene. Derfor må vi fri til lokale krefter for å få private sponsormidler. Blant annet blir spillfirmaer i Bergen presentert på utstillingen.

FRISKT PUST: – Dette vil også appellere til ungdommen?

– Vi håper selvsagt å nå nye målgrupper. Dataspill er en viktig del av den visuelle kulturen til unge mennesker, og må tas på alvor. Mange voksne kjenner jo ikke til forskjellen på gambling og gaming, sier Pettersen og legger til:

– Det er sikkert mange som vil mene at de vanlige utstillingene våre er litt trauste og tungrodde. Dette blir i så fall et friskt pust.

Artikkeltags