Uhygge og humor

Foto:

Av
Artikkelen er over 7 år gammel

– Jeg ønsket å lage en utstilling som sammenfattet min reise som kunstner, sier Tony Matelli.

DEL

Fredag åpner utstillingen «A HUMAN ECHO» på Bergen Kunstmusem. Utstillingen fokuserer på New York-kunstneren Tony Matellis kunstneriske utvikling de siste 15 årene.

MANGE MATERIALER

Skulpturene hans tar blant annet utgangspunkt i en rekke gjenkjenkjennelige motiver som apen, menneskekroppen, blomsterbuketter eller ulike forbruksartikler.

– Det handler ikke om blomstene, men om hva det får oss til å tenke når vi for eksempel ser hverdagslige gjenstander presentert på en uvanlig måte, sier kunstneren fra New York om skulpturen av en blomstervase opp ned i luften.

Skulpturene er laget av blant annet materialer som silikon, plastikk, tre, bronse og hår. Et av verkene er en kopi av vennen Josh i tro størrelse. Silikonkroppen henger i luften over bakken.

– Han får i hvert fall reist rundt i verden. Jeg bruker å ta et bilde av ham, og sende til den virkelige Josh hver gang vi har utstilling, sier Matelli i en spøkefull tone.

Mennesket har en sentral rolle.

– Skulpturen av Josh er mitt første portrett. Han er en veldig skiftende person. Det var noe ved han som for meg var en tiltrekkende idé. Derfor ville jeg lage han som en idé.

KONTRASTER

Øynene i ansiktet på skulpturen er sperret opp.

– Dette er skallet som blir igjen når du fjerner mennesket, sier Tony Matelli.

I noen av hans tidligste installasjoner blir menneskekroppen, og av og til apen som symbol på mennesket, grundig drøftet. I de nyere verkene ligger sporene av dyr og mennesker igjen, som et ekko. Dette kommuniseres blant annet ved at noen av installasjonene som inneholder ølbokser, sigarettsneiper og pizzarester.

– Jeg har plassert disse symbolene på toppen av et korttårn. Kortene er kontrollerte og står i kontrast til det ukontrollerte i avfallsrestene fra menneskene. Den kontrasten har jeg også i mitt eget liv, sier Matelli.

Utstillingen er tenkt på som en påminnelse om at mennesker har levd under samme eksistensielle vilkår til alle tider.

VAKKERT OG GROTESKT

Erlend G. Høyersten mener at ingenting som ligner på Tony Matellis skulpturer er blitt vist i Bergen tidligere.

– Installasjonene er groteske og vakre på samme tid. Det er hele tiden ytterpunkter ved dem. Noen av dem har også elementer av illusjon. Dette ligner ikke på noe som har blitt stilt ut i Bergen før. Det er både lekent og seriøst, sier Høyersten, som er direktør ved Bergen Kunstmuseum.

Han legger vekt på at det er blant annet er mange bibelske og kunsthistoriske referanser i verkene.

– Det finnes en intellektuell dimensjon. Samtidig er dette kunst som alle kan relatere til. Uansett hvor god peiling man har på feltet. Jeg tror alle kan få noe ut av det, sier Høyersten.

I morgen skal direktøren være med i et foredrag hvor han skal samtale med kunstneren.

– Vi skal snakke om livet, døden og kunsten.

Artikkeltags