Vil løse kvinnemysteriet

Artikkelen er over 15 år gammel

– Jeg er like personlig i «Snop» som jeg var i «Dop», men på en mer humoristisk måte, lover Julian Misic. I sin nye forestilling prøver han å løse kvinnemysteriet.

DEL

Først gikk Julian Misic rundt og filosoferte litt over hvor forskjellig dagens manns- og kvinnerolle er fra tidlige tiders. Så fikk han bildet av hvordan kvinnene fremsto i gamle dagers Chaplin-filmer på netthinnen, og dermed hadde han idéen til en ny forestilling.

– På Chaplins tid var det slik at kvinnen mistet lommetørkleet sitt, rødmet blygt mot mannen, han plukket lommetørklet opp, og deretter levde de lykkelig alle sine dager.

– Det slo meg at siden den gangen har vi i stedet fått et spekter av kvinnetyper. I forestillingen prøver jeg å si noe om alle disse kvinnene – og hvordan vi menn forholder oss til dem. Sist jeg forsøkte å plukke opp en kvinnes lommetørkle, ble jeg beskyldt for å være ekkel.

– Var det lettere før?

– Definitivt. Men selv om det stilles flere krav til menn i dag, så åpner seg det også flere muligheter.

«DOP»-SUKSESS

Julian Misics forrige stykke «Dop» gikk landet rundt som Riksteater-turné og oppnådde til slutt et publikum på imponerende 45 000. Av disse var knappe 15 000 i Bergen og Den Stundesløse. «Dop» var basert på Julians egne erfaringer som narkoman i en årrekke.

Ifølge Julian er «Snop» – med undertittelen «Kunsten å vinne en kvinne på 12,4 sekunder» –like personlig som «Dop», men på en annen måte.

– Vil det si at de fleste kvinnene du beskriver fortsatt befinner seg her i byen?

– Mange av dem gjør det. Andre er helt fiktive, slik også noen elementer i «Dop» var fiktive.

– Hva er spennvidden mellom disse kvinnetypene?

– Vi har en jente fra goth-miljøet i ene enden av skalaen, og de blyge, sjenerte Chaplin-kvinnene som motpol.

– Er det mulig å finne slike dydige kvinner i oppdaterte utgaver også?

– Det er faktisk mulig, sier Julian, og innrømmer at han har personlig erfaring på det området også.

HYLLEST TIL KVINNEN

Med seg på scenen denne gangen har Julian gitarist Morten Færestrand.

– Det blir litt befriende å ikke være helt alene på scenen, selv om jeg fortsatt er veldig begeistret for enmannsforestillingen som teaterform.

Han lover at forestillingen blir helt fri for pekefinger-mentalitet.

– Det ligger litt i forskjellen mellom titlene «Snop» og «Dop». Dop føles behagelig med en gang, men gir deg ganske snart en på trynet. Snop skal helst være behagelig hele veien, sier Julian og insisterer på at forestillingen mest av alt er en hyllest til kvinnen.

– Jeg håper menn kan få et bedre innblikk i kvinnen gjennom forestillingen, og at kvinner kan møte seg selv i døren mens de blir hyllet.

– Tror du selv på kjærligheten?

– Det gjør jeg, og det tror jeg de fleste mennesker gjør. Jeg så nylig en undersøkelse som viste at blant single mennesker synes de fleste det er praktisk å være singel i en periode, men dersom den riktige personen hadde dukket opp, så ville man slått til.

– Har du kjæreste selv, eller er hele forestillingen mest et gigantisk sjekketriks?

– Du kan vel på en måte si at hele forestillingen er et gigantisk sjekketriks.

«Snop» settes opp på Den Stundesløse 28. august og går i første omgang ut september.

Artikkeltags