Gå til sidens hovedinnhold

Vil stille ut World Trade Center-kunst

Artikkelen er over 8 år gammel

Torild Stray jobbet i et atelier i World Trade Center. Hovedverket fra den perioden håper hun nå å vise i Bergen.

Maleren som siden 1990-tallet har studert, bodd og jobbet som kunstner i New York møter oss inne i visnings- og konsertrommet i 2. etasje på Bergen Kjøtt. Der, og i atelieret hennes litt lenger opp i etasjene, jobber hun med utstillingen som åpner 5. april. Arbeidstittelen er «Time Warp».

– Utstillingen skal bære preg av at den er her på Bergen Kjøtt. Vi tar det ut av det tradisjonelle galleriet, forteller Stray.

– Det kommer til å bli en slags organisk utstilling. Den skal vises her, i forskjellige varianter, i for eksempel konsertsituasjoner. Noe som kan forsterke opplevelsen. Ting blir flyttet på, formet om og redesignet underveis.

SAMARBEIDET MED BIT 20

Stray har allerede rukket å samarbeide med samtidsmusikkensemblet BIT 20 i Bergen. Da ble bildene hennes brukt aktivt i konserten og blant annet prosjektert på musikerne. Kunstneren, som kom til Bergen igjen i august 2012, har en åtte år lang kunstutdannelse fra Norge, Finland og USA bak seg.

Hun har også hatt flere separatutstillinger og deltatt på gruppeutstillinger i New York, men har også jevnlig stilt ut i hjembyen.

Under studietiden i USA ble hun tildelt flere stipender, blant annet et New York Times-scholarship. Hun fortsatte å bo i USA og etablerte seg med et atelier i Brooklyn.

På slutten av 1990-tallet ble Stray invitert til å jobbe i et atelier i 1 World Trade Center (nordtårnet), sammen med andre kunstnere gjennom studioprogrammet World Views.

Programmet som fant sted i bygget mellom 1997 og 2001 ble holdt av Lower Manhatten Cultural Council.

– SERIØSITETEN OG FØLELSEN

På de fire årene hvor kunstnere kunne utfolde seg i 85., 91. og 92. etasje i det terrorødelagte bygget, var drøyt 130 kunstnere en del av programmet.

Stray håper å få mulighet til å få vist hovedverket fra World Trade Center-perioden under utstillingen i Bergen. Hun finner også igjen noe av det hun savner med New York når hun jobber på Bergen Kjøtt.

– Seriøsiteten og følelsen av at huset er en stemme i seg selv her. I tillegg liker jeg at at det er så høyt under taket.