Terningkast 5: Ylvis tar ’an helt ut

Ylvis på Ole Bull Scene.

Ylvis på Ole Bull Scene. Foto:

Artikkelen er over 8 år gammel

Nok en gang viser Ylvis ting du ikke trodde du kunne se på en revyscene – ting du fortsatt ikke tror går an etter at du har sett det heller.

DEL

OK, kan «South Park», så kan vi, virker det som om Ylvis har tenkt. Og så ender de opp med et show som definitivt skyver Bård og Harald ned fra tronen som Norges mest vågale komikere. Her er det best å lå de yngre tenåringene og bestemødrene få bli hjemme, for å si det enkelt.

«South Park» innledet en gang en episode med kjønnsskifteoperasjon i nærbilde, Ylvis satser i stedet på å plassere Vegard lokalbedøvet i steriliseringsstolen, mens en vimsete lege-Bård skal foreta snittet. Detaljene kan du se på storskjerm bak dem.

At fjerde versjon Ylvis virkelig ikke er for de skvetne, opplever vi i en sketsj der de starter opp som kirkesangere i middelalderstil, men hvor en krangel om sangstilen ender opp i en knallhard slåsskamp, der de til slutt ender opp i blodig massakre, med sønderrevne kroppsdeler og det hele. Om det er riktig at komikk stammer fra motsetninger, så er det ingen som kan dra motsetningene så langt ut som denne brødreduoen.

Men de er ikke bare mer vågale enn noen gang, de er også dyktigere enn noen gang. De kan parodiere svulstig musikalstil og levere det musikalske så det overtreffer originalene, men samtidig totalt avkle det pompøse i musikalformen. I tillegg debuterer Bård som sirkusakrobat, og duoen har til og med en sketsj der de gjør vanlige familielysbilder til en fest.

Ingen topper dem på blandingen av fysisk og verbal komikk, ingen topper dem på originaliten og på den presise fremføringen, ingen topper dem på utstyrsshow. Det siste ikke minst når de mot slutten fremfører en storslått dukketeaterperle om grisegutten Aune Sand.

Men underveis må du altså tåle at blodspruten står.

Artikkeltags