Håvard skal tegne 300 bergensere

 Håvard Legreid var i full sving med å henge opp malerier da BA besøkte Nobel Bopel på fredag. Han hadde hengt opp nærmere 40 portretter, men det var fortsatt fler igjen.

Håvard Legreid var i full sving med å henge opp malerier da BA besøkte Nobel Bopel på fredag. Han hadde hengt opp nærmere 40 portretter, men det var fortsatt fler igjen. Foto:

Den dagen Håvard Legreid passerte hundre portretter bestemte han seg: – Jeg må klare å lage en utstilling.

DEL

Da han var yngre var Legreid veldig glad i å tegne. De siste årene har han jobbet som designer, men alt har vært digitalt. Han ønsket derfor å gjenfinne håndtegningen, men landskap og bygninger var ikke spennende nok.

Han skulle lære seg portrett, og etter et halvt år med øving og kurs så han forbedring. Dermed satte han seg et mål på å tegne hundre stykker.

– Da jeg kom til hundre så hadde det blitt en greie, så da tenkte jeg at det ikke var noe vits å slutte med det, smiler Legreid til BA.

Utstilling på Møhlenpris

På fredag åpnet Legreid en utstilling med portrettene sine på Nobel Bopel på Møhlenpris. Utstillingen har fått navnet, «Fjes».

Han er ikke helt sikker på hvor lenge utstillingen vil vare, men han håper på en måned.

– Hvilke forventninger har du til utstillingen?

– Jeg har jo forventninger om at det kommer litt folk, og at det blir hyggelig. Det skal også bli veldig kjekt å se portrettene på en vegg og ikke i skuffen min, ler han.

Han legger til at han gleder seg mest til å se hvordan portrettene hans fungerer som en utstilling.

(Artikkelen fortsetter under bildet).

Utstillingen består av portretter Legreid har tegnet de siste fire årene.

Utstillingen består av portretter Legreid har tegnet de siste fire årene. Foto:

Skal passere tre hundre

Fredag var første utstillingsdag, og denne var litt annerledes enn de neste vil bli. Fra klokken tolv på formiddagen var nemlig Legreid til stede for å tegne de som ønsket det. Dette er en mulighet han benyttet seg av for å nå sitt neste mål: tre hundre portretter.

– Nå er jeg på 286, så jeg må jo klare tre hundre før utstillingen er over.

Legreid lager portrettene sine på teksturert papir, både for å gjøre det mer levende, og for at han selv skal ha det morsomt.

– Et helt hvitt ark er så flatt. Det blir helt dødt, og man mister hele virkelighetsfølelsen. Jeg har funnet ut at jo mer grisete papiret er, jo morsommere blir det, forteller kunstneren.

Han utdyper at han har prøvd seg frem med litt forskjellig gris, og en ting han synes fungerte veldig bra var rødbeter.

Alkohol derimot.

– Kaffe og alkohol er ingen god idé. Det er ødeleggende, ler han.

(Artikkelen fortsetter under bildet).

Veggene på Nobel Bopel vil være dekorert med portrettene til Håvard Legreid den kommende måneden.

Veggene på Nobel Bopel vil være dekorert med portrettene til Håvard Legreid den kommende måneden. Foto:

Måtte mase litt

– Hvordan ble det til at du skal ha en utstilling?

– Det har vært en mykgjøringsprosess med Thomas Cook, eieren av Nobel Bopel. Jeg tynte ham en liten stund, også møttes vi over et felles prosjekt hvor jeg hjalp ham med noen greier. Jeg portretterte ham, også pitchet jeg ideen min forsiktig, ler han, og legger til at det virket som et naturlig sted å ha utstillingen fordi han selv og mange av de portretterte bor i det området.

Modell

Lousie Amdam er ofte på Nobel Bopel. Hun synes prosjektet til Legreid er veldig stilig.

– Det er gøy å se kjente på veggen, smiler hun.

Søsteren hennes, Marie Amdam, henger der allerede, og etter at Legreid fikk tegne Louise ender hun nok opp på veggen hun også.

(Artikkelen fortsetter under bildet).

Lousie Amdam blir tegnet av Legreid.

Lousie Amdam blir tegnet av Legreid. Foto:

Absolutt ikke ferdig

– Hva gjør du når du runder tre hundre og er ferdig med utstillingen?

– Da putter jeg portrettene tilbake i en skuff, men jeg legger ikke fra meg tegningen. Nei, nei, nei. Jeg tror dette er en slags livsstil. Jeg tegner jo konen, barnene og faren min med jevne mellomrom. Det blir et slags dokumentasjonsprosjekt.

Artikkeltags