Gå til sidens hovedinnhold

Teater-ildsjel frykter for fremtiden

Måtte låne penger av sin far for å finansiere Krabatene

Artikkelen er over 5 år gammel

Etter 21 år med teatergruppen Krabatene er det like før Irene Ahnéll gir opp.

– Forsvinner Krabatene så dør en fauna av kultur som Bergen trenger. Da mister byen et kulturtilbud som er et fullverdig alternativ til DNS, sier skuespiller Kjersti Elvik til BA.

Bekymret

Hun forstår imidlertid godt at Irene Ahnéll er i ferd med å gi opp.

– Hun har søkt iherdig etter midler i så mange år, uten å få napp. Det er ikke rart at strikken snart ryker, sier Elvik.

Skuespiller, produsent og kunstnerpotet Irene Ahnéll er utslitt.

Da BA møtte «Maremineheksen» i det populære stykket «Kaptein Knurr» er hun nesten som en skygge av seg selv. De siste dagene har hun kjempet en konstant kamp for å holde teatergruppen Krabatene i live.

Det er ikke sikkert hun klarer det. Da forsvinner en populær teaterscene fra Bergens gater, og 21 års kulturhistorie er borte.

Tirsdag kveld var Irene Ahnéll på den store kulturdebatten på USF Verftet. Hun ble bare mer og mer frustrert ettersom debatten utviklet seg.

– De diskuterer tak over hodet til BIT Teatergarasjen. De snakker om å holde Carte Blanche i Bergen. De snakker om kulturhus i Åsane og Fyllingsdalen, men det var ikke før jeg spurte om de små frie teaterkunstnerne at det ble et tema. Det er veldig frustrerende, sier Irene Ahnéll til BA.

Krabatene nær døden

Nå er det rett før hun gir opp.

– Krabatene er ett av de eldste profesjonelle frie kompaniene i Bergen.

Problemet er at Krabatene ikke tjener penger på produksjonene de setter opp. Mange tjener på de mange oppsetningene teatergruppen produserer, men Irene Ahnéll sitter tilbake med minus.

– Et godt eksempel er «Little shop of Horrors». Den var en dundrenes suksess for Krabatene og Cornerteateret, fordi stykket satte oss begge skikkelig på kulturkartet. For meg og Krabatene var det en økonomisk katastrofe, innrømmer Ahnéll overfor BA.

Hun vil ikke syte, men det koster krefter å holde maskineriet oppe.

– Jeg klarer nesten ikke å snakke om det mer. I går måtte jeg låne penger av min far for å få betalt depositumet og flyttingen til det nye produksjonslokalet vårt i Åsane, sier hun.

Skaper arbeidsplasser

Krabatene hyrer inn rundt 20 profesjonelle kunstnere i året. De siste årene har teatergruppen laget tre, fire premierer.

Til sammenligning har DNS rundt syv premierer i året. På 21 år har Krabatene spilt 29 produksjoner, som er blitt vist rundt 4000 ganger. Hun forteller at Krabatene har skapt mange arbeidsplasser på og rundt teaterscenen i mange år.

– Krabatene bidrar til nyskrevet dramatikk for barn og unge. Det er dette som vil forsvinne om vi gir opp.

Heldigvis har teatergruppen og «Kaptein Knurr» skilt lag, slik at sistnevnte ikke blir dratt med i dragsuget om Krabatene skulle forsvinne.

– «Kaptein Knurr» er et eget AS, som drives uavhengig. Dette måtte vi gjøre fordi politikerne ikke forsto at vi trengte driftsmidler til både Krabatene og «Kaptein Knurr». Krabatene og Knurr var i ferd med å slå hverandre i hjel støttemessig, sier «Maremineheksen».

Må ha finansiering

I dag mottar Krabatene 100 000 kroner i kommunal driftsstøtte. Til sammenligning mottar Fyllingsdalen teater 500 000 kroner i årlig støtte fra Bergen kommune.

– Vi er dønn avhengig av grunnfinansiering for å overleve nå, sier Irene Ahnéll.

Hun holder Krabatene i live på grunn av at teatergruppen skaper så mye for barn og unge, og fordi det er viktig å holde en slik kulturinstitusjon i live.

– Hva skal til for at Krabatene skal få en levelig hverdag?

– 200 000 kroner i driftsstøtte. Drømmen er 300 000 kroner. Da er driften sikret, sier Ahnéll.

Les også

Må avlyse «Kaptein Knurr» i sommer

Gråstein til gull

– Irene gjør gråstein om til gull. Derfor tror alle at hun klarer seg uansett. Slik skal det ikke være. Det er på tide at Krabatene får tildelt nok midler slik at de kan begynne å puste med magen, sier Kjersti Elvik.

Dårlige vilkår

Camilla Svingen er daglig leder i Proscen, som er en interesseorganisasjon for det frie scenekunstfeltet i Bergen.

– Den profesjonelle frie scenekunsten i Bergen har veldig dårlige vilkår. Det gjelder ikke bare driftsstøtte, men også støtten til blant andre Cornerteateret, som er selve grunnsteinen for de fire scenekunstnerne i byen, sier Svingen til BA.

Hun støtter aktører som Irene Ahnéll sin kamp for å overleve.

Lykke Kristine Moen er en av skuespillerne som har vært tilknyttet Krabatene, blant annet i stykket «Little shop of Horrors»

– For meg er Ahnéll en arbeidsgiver, en som skaper arbeid for meg, noe som ikke vokser på trær her i Bergen, sier Moen til BA.

Skuespilleren og manusforfatteren mener det blir et stort tap for Bergens-kulturen om Krabatene forsvinner.

– Da mister vi et veldig viktig kulturelt element, sier Moen.

Les også

De lover å returnere i 2016

– Skal kjempe hardt

Varaordfører Tor Woldseth (Frp) vil kjempe hardt for Krabatenes eksistens.

– Irene Ahnéll og Krabatene er en institusjon når det kommer til den frie scenekunst. Hun betyr så mye for scenekulturen i Bergen at hun må vi klare å hjelpe, sier Tor Woldseth til BA.

Varaordføreren er sterkt knyttet til Fyllingsdalen teater, og han er krystallklar på viktigheten av å ha et kulturelt mangfold på den frie teaterscenen.

– Jeg skal kjempe hardt for at hun skal drive Krabatene videre, sier Woldseth.

Kulturbyråd Helge Stormoen (Frp) kan fortelle BA at han nettopp har signert en tilleggsbevilgning til Irene Ahnéll og Krabatene på 50 000 kroner.

– Jeg håper at teatergruppen klarer seg ut året med disse ekstrapengene, så får vi se hva vi kan gjøre til neste år med offentlige midler, sier Helge Stormoen.

Han sier at Krabatene er en viktig kulturarena for Bergen.

Kommentarer til denne saken