I de tidlige morgentimene kunne travle bergensere plutselig få med seg et gratis BA på vei til jobb eller studiested. Unge skuespillere var hyret inn av avisen for å dele ut aviser og rope ut dagens nyhetsoppslag på samme måte som man gjorde før i tiden.

– Som i gamledager

– Vi har fulldistribusjon i Bergen i dag med et opplag på 70.000, også har vi trykket opp 1.000 aviser som vi delte ut i gatene. For anledningen har vi leid inn unge skuespillere fra Fyllingsdalen Teater for å rope ut oppslaget, akkurat som i gamledager, sier sjefsredaktør i BA, Sigvald Sveinbjørnsson.

Han synes det skal være litt aviskrig i byen.

– Det gleder en BA-redaktør å se bergenserne gå i sentrum med vår avis under armen. Det handler om å være synlig og minne folk på at det er liv i oss også på papir.

Kostymer fra 50-60-tallet og et sideantall på svimlende 64 sider lokket så mange av byens borgere at gratisavisene ble revet bort i rekordfart.

Avviser at de løp ut

– I Bergen har vi en klar nummer én-avis i Bergens Tidende, min gamle arbeidsgiver. Det er kjempegøy å konkurrere mot de. Faktisk kom de flygende med noen eksemplarer her selv – sannsynligvis etter at de så oss på gaten. De kom vel litt sent på jobb som vanlig og da gikk alarmklokkene, ler Sveinbjørnsson.

Salgsarrangementet ByLørdag er til helgen, noe som har ført til økt opplag og markedstiltak for å treffe leserne. Sjefredaktør Øyulf Hjertenes i storebror Bergen Tidende sier til Medier24 at det alltid har vært hard konkurranse om leserne i Bergen, men at det er litt ekstra spesielt akkurat nå.

Sjefredaktøren, som tok over etter at Gard Steiro ble nyhetsredaktør i VG i fjor, avviser på det sterkeste at de satte inn strakstiltak da de så BA på gaten i morges.

– Hard konkurranse med BA, men det er ikke slik at vi løp ut da vi så at BA var ute. Vi er alltid ute foran hendelser som ByLørdag.

Øyulf mener at begge avisene har godt av å bli litt spisset på morgenkvisten.

– Det er aldeles strålende at vi har en hard konkurranse i Bergen. Det har bidratt til å gjøre Bergen til en ledende medieby.