De unges sjanse

Tor Endresen og Elisabeth «Bettan» Andreassen deltar i den norske finalen i Melodi Grand Prix med låten «All Over the World». Vår anmelder tror de får det tøft med å komme seg til Wien.

Tor Endresen og Elisabeth «Bettan» Andreassen deltar i den norske finalen i Melodi Grand Prix med låten «All Over the World». Vår anmelder tror de får det tøft med å komme seg til Wien.

Av
Artikkelen er over 3 år gammel

Vil debutanten Ira Konstantinidis eller Alexandra Joner vinne Melodi Grand Prix? Her er BAs anmeldelser av MGP-låtene.

DEL

Her er låtene i artistenes alfabetiske rekkefølge:

Alexandra Joner, «Cinderella»

(Tekst: Erik Smaaland, Kristoffer Tømmerbakke (GoToGuy) Melodi: Erik Smaaland, Kristoffer Tømmerbakke (GoToGuy), Thea Oskarsen)

Ubekymret, naiv poplåt i åpenbar takt med Rihannas 2007-hit, «Umbrella», og tekst på Aquas «Barbie Girl»-nivå. Men Alexandra Joner synger fengende pop-vemodig, og er en potensiell vinner. Særlig om hun får småpikene med mobil på sin side.

Contrazt, «Heaven»

(Tekst/Melodi: Jan Lysdahl, Jacob Collin Launbjerg)

Det er innlysende lett å ta dansebandet for å stable klisjeer, både i tekst og melodi. Men det er det jammen flere i dette feltet som gjør. Synd at de sverger til det tradisjonelle svensktopp-lydbildet, når låten formelig skriker på et countrinnpakning. Kan ryke tiddlig på at fansen - som er mange - er ute på fest og svinger seg.

Erlend Bratland, «Thunderstruck»

(Tekst: Erlend Bratland, Linnea Deb Melodi: Joy Deb, Linnea Deb)

Husker du ham? Han som bodde i Bergen da han vant «Norske Talenter» og fikk en hit med singelen «Lost»? Utseendemessig er han ikke til å kjenne igjen, og stemmen har denne gangen en mer voksen, alvorsfylt klang. Den forstår vi tidlig skal stige til uante høyder. Under ligger en taktfast poplåt av Josh Groban-proporsjoner, som lysner litt i refrenget. Antakelig for seriøs i snittet til å vinne folket denne gang. Ekteparet som har skrevet låten, sto bak Robin Stjernbergs svenske vinnerlåt «You».

Ira Konstantinidis, «We Don't Worry»

(Tekst: Ali Pirzad, Julie Bergan Melodi: Øyvind Blikstad, Bjarte Giske)

Lettbent poplåt til å småhoppe nedover gaten en sommervarm dag etter. Finalens tilsynelatende mest ubekymrede tekst, får en smule sårhet over seg gjennom norskgreske Ira Konstantinidis stemme. Stjeler rått tekststofen «Oops! Upside my head» fra The Gap Bands 1979-slager, men slipper unna med det. Potesniell vinner. 

Jenny Langlo, «Next to You»

(Tekst/melodi: Jenny Langlo, Robin Mortensen Lynch, Niklas Olovson)

Seig, småtøff poplåt med et sårbittert kjærlighettema som gir oss finalens beste tekst, uten at den er i nærheten av vår egen Carl Espens «Silent Storm»-vinner fra i fjor. 2011 Idol-vinneren fra Sunnmøre går for et image som passer låten, men som neppe fenger folket.

Karin Park, «Human Beings»

(Tekst/Melodi: Karin Park, Guy Chambers)

Nedstemt synthpop-ballade fra svensken med bergensfortid. Synger bedre enn noensinne, helt der oppe med The Cardigans Nina Persson. Men selv med finalens beste tekst/melodi-relasjon, er den sjanseløs i Grand Prix-sammenheng.

Marie Klåpbakken, «Ta meg tilbake»

(Tekst/Melodi: Marie Klåpbakken, Linn Hege Sagen, Olav Tronsmoen)

Terning: 3

Den ene av to låter på norsk i årets finale, har fine strofer som: «Blar tilbake i tida, når alt du sa var sant». Men balladen med opptemporefreng tar aldri av. Det til tross for at vokalisten og fiolinisten, gjør en svært troverdig innsats i en stemmekrevende melodi.

Mørland & Debrah Scarlett, «A Monster Like Me»

(Tekst/Melodi: Kjetil Mørland)

Terning: 4

Sår, småpen ballade. Duettduell i en tekst som åpner mer for undring om hva dette «monsteret» har gjort, enn svar. Årets mest stillestående låt, i samme sinnsstemning som A Great Big World & Christina Aguileras - «Say Something». Pluss for finalens vareste refreng. Drar neppe til Wien.    

Raylee, «Louder»

(Tekst/Melodi: Andreas Stone Johansson & Ricky Hanley)

Spretten poplåt uten den tydeligheten i rytmeseskjonen som hadde gjort den til en låt det ville være vanskelig å stå i ro til. Raylee, ble for alvor kjent for det norske folk gjennom innsatsen i NRKs «Stjernekamp». Der ble hun sendt videre til finalerunden, men her blir det tyngre.

Staysman & Lazz, «En godt stekt pizza»

(Tekst/Melodi: Stian Thorbjørnsen, Petter Kristiansen, Lars-Erik Blokkhus, Jesper Borgen, Magnus Clausen)

«Ra-ra alle mann, ta med deg blandevann og drekk dæ te' møkkamann». Slik går refrenget i Staysman & Lazz' etterligning av Rednex' «Cotton Eye Joe». Kan i beste fall sees på som et rølpete spark til hele konkurransen.

Tor & Bettan, «All Over the World»

Tekst/Melodi: Are Selheim, Tor Endresen

Terning: 3

Finalens mest rutinerte par, stiller med sterke stemmer (ikke minst Tor'en), men med en ballade som har hevet altfor lenge. Faller sammen når den griper til 1980-tallsformularet og påtar seg å trøste verden med en tekst av selvfølgeligheter.  

Artikkeltags