Ingen kunne stanse KNM Hitra for godt, krigsveteranen seiler igjen

I dag ligger KNM Hitra ved kai på Haakonsvern og marinegaster steller pent med den gamle ubåtjageren. (Foto: EINAR ANDRE KRAMER)

I dag ligger KNM Hitra ved kai på Haakonsvern og marinegaster steller pent med den gamle ubåtjageren. (Foto: EINAR ANDRE KRAMER)

Av
Artikkelen er over 2 år gammel

Ingen kan fortelle den utrolige krigshistorien om Nordsjøfarten de farefulle sjøreisene som KNM Hitra. Krigsveteranen har endelig fått lov til å seile igjen!

DEL

Den elegante ubåtjageren som vi fikk av amerikanerne i 1943, befinner seg nå ved kai på Haakonsvern – og det er Leif Løvenholm som holder øye med det seilende museet.

KNM Hitra

KNM Hitra hadde sin første tur til Norge allerede 17 november 1943 til Skorpesundet på Sunnmøre. Med Shetlandsbussenes inntog ble jobben over Nordsjøen adskillig mer effektiv. Av totalt 114 turer utførte KNM Hitra 45. 98 av det totale antall turer var vellykkete.

Ingen menneskeliv gikk tapt, og de materielle skadene var minimale. Fra 1941 til frigjøringen i mai 1945 hentet Shetlandsbussene 373 flyktninger fra Norge, landsatte 192 agenter og 383 tonn militært utstyr i Norge.

(Kilde: tidligere skipssjef om bord KNM Hitra, orlogskaptein Niels Otto Børresen)

Trebåten med de elegante linjene og den mektige historien var i ferd med å forsvinne fra Vestlandskysten for godt.

Vinterens reparasjoner

Budsjettsprik sørget for at 2016 ble et lite minnerikt år i KNM Histras lange historie.

Forsvaret valgte nemlig å legge båten til kai.

Krigsheltens mange pensjonerte venner med striper og stjerner kastet seg inn i kampen. Etter en porsjon lobbyisme og en budsjettmessig snuoperasjon, er KNM Hitra nå på sjøen igjen.

– Og flottere enn noen gang.

Løvenholm jobber til dagen med slepbåter, skolebåter og ellers alt av mindre båtmateriell på marinens hovedbase, Haakonsvern – og har nå og fått driften av KNM Hitra.

– Hardanger Fartøyvernsenter har gjort en flott jobb denne vinteren. Tanken var jo å bygge opp styrehuset fra bunn av, og det ble og gjort. Under arbeidet, oppdaget man råte i dekket – og nå er det byttet ut 95 meter med dekksplank, opplyser Løvenholm.

Store deler av dekket er nå bygget opp igjen ved hjelp av «den afrikanske teaken», Iroko.

– Selv fulgte jeg arbeidet i Norheimsund på nært hold, og var innover med jevne mellomrom, opplyser skipsfører Løvenholm som, når han denne våren overtar ansvaret på broen på Hitra, fører arven videre fra sin egen far, skipsfører Karsten Henriksen – den forrige Hitra-sjefen.

For øvrig var det Løvenholm som seilte KNM Hitra til Hardanger i høst, og hentet båten hjem for kort tid siden.

– Brukte syv timer hjem med KNM Hitra som er veldig enkel å manøvrere, og en flott båt i sjøen.

Tilbake til Norheimsund

Løvenholm hører til den sivile delen på marinebasen, og til Bergensturene både 8. mai og 17. mai må han leie inn offiserer fra Sjøforsvaret.

– Tiden med pensjonert personell fra Sjøforsvaret om bord på KNM Hitra, er fordi. Men menige blir det fortsatt om bord, og vi må ha med minst fire hver gang, sier Løvenholm som sammen med to kolleger fra Havnekontoret på Haakonsvern bytter på å seile.

Seilingsprogrammet ennå ikke helt klart. Eneste som er sikker at sommerens trebåtfestival i Norheimsund får besøk av Hitra. Neste år blir det Shetlandstur, men først nå blir det «full klassifisering» hos Skjøndal på Laksevåg.

Løvenholm gleder seg til at bergenserne igjen får oppleve en strøken båt på frigjøringsmarkeringen 8. mai ved Shetlands-Larsen brygge.

Artikkeltags