Hjerteslag har ikke god tid

Hjerteslag består i dag av Petter Sætre (f.v.), Robert Eidevik, Ole Andre Hjelmås, Nikolas Jon Aarland og Torjus Raknes. Foto: Linn Heidi Stokkedal

Hjerteslag består i dag av Petter Sætre (f.v.), Robert Eidevik, Ole Andre Hjelmås, Nikolas Jon Aarland og Torjus Raknes. Foto: Linn Heidi Stokkedal Foto:

Artikkelen er over 2 år gammel

Hjerteslag tar steget opp med andrealbumet kalt «Vannmann86», som kommer bare året etter den kritikerroste debuten. Det er del av låtskriver og frontfigur Robert Eideviks plan.

DEL

– Jeg satte meg et mål i Berlin for et år siden, at jeg ett år senere skulle ha et fysisk eksemplar av en ny plate i hånden. Det nytter ikke late som om man har god tid, sier Eidevik til NTB.

Andrealbumet til gruppen slippes denne uken. I første anmeldelse ut, på nettstedet Gaffa, heter det at Hjerteslag nå «tar steget opp i eliteserien».

– Vi setter pris på god omtale, men fokuserer ikke på det. Vi lager musikk som vi selv liker. At vi har funnet vårt publikum, viser at vi har livets rett.

Ut av hodet og magen

Robert Eidevik har lang fartstid, han er fra Loddefjord, han også – og spilte engang bass i Gjengen til John Olav Nilsen. Hjerteslag har han tumlet med i noen år – et band som Bergens Tidende beskrev som «den sjarmerende attpåklatten til den siste bergensbølgen», og som nesten tok slutt. Men i mars i fjor kom debutalbumet «Møhlenpris Motell».

– Det var resultatet av en prosess som hadde gått over tid. Denne platen nå er mer helstøpt, den har en mye tydeligere rød tråd. Nå har vi fått til den musikken vi selv liker, sier Eidevik.

Han laget de åtte nye låtene rett etter at Hjerteslag hadde spilt seg ferdig med konsertrunden etter førsteplaten.

– Jeg satte meg ned umiddelbart ned og skrev. Jeg hadde den inni meg, det gjaldt bare å dra dem ut av hodet og magen, forteller han.

Gran Canaria

De åtte låtene skildrer like mange skjebner, såkalte vanlige menneskeliv, selv om en av dem, «Hellig krig», handler om en ørkenvandrer i jegform som «trenger noe å tro på».

Første singel ut er likevel den allsangvennlige og glade «Sang til Sonja». Sangen ble den radiohiten som Hjerteslag innså at de trengte da de var på vei inn i innspillingsstudio.

– Jeg skrev den på et par timer! sier han:

– Kanskje er det på grunn av type låt den er, kanskje var jeg heldig – og muligens har underbevisstheten jobbet med en singellåt. For det manglet vi til da på albumet. Da kom den.

Andre låter medgir Eidevik kom langsommere, som «Vestindia», med tekstlinjer som «det er våre liv som suser av gårde, de bare suser forbi», før han skildrer reisedrømmene om å legge «skumle planer om å forlate landet» og at solen skinner i tittelens Vestindia.

– Jeg laget den på Gran Canaria for halvannet år siden, men fikk den ikke til før vi skulle spille inn andreplaten.

Jobbet knallhardt

Der albumdebuten hellet mot britpop så vel som svenske indiehelter, beveger oppfølgeren seg over mot amerikansk rock. Selv albumcoverne bebuder endringene; der eneren var svart-hvit og bergensgeografisk betinget, er det farger og 70-tallsreferanser i toertittelen.

– Den nye platen er mer flytende og i bevegelse, sier Robert Eidevik, som likevel betrakter «Vannmann86» som en fortsettelse på «Møhlenpris Motell».

– Sirkelen ikke er endt. Jeg har en plan for det som vil skje i fortsettelsen.

Som ledd i planen vil Hjerteslag bli så gode som de kan live.

– Er du en god liveartist, som folk kommer igjen og igjen for å høre, så er det viktig for å finne publikumet ditt. Det gjelder å treffe en nerve hos en type publikum som er lojale, som rockepublikumet gjerne er. De er trofaste. Vi har jobbet knallhardt for å komme dit vi er nå, sier Eidevik uten blygsel.

Nå venter slippkonserter på John Dee i Oslo 25. november og en nærmest utsolgt dobbeltkonsert 2. og 3. desember på hjemmebane på Garage i Bergen.

– På nyåret turnerer vi til de store byene, og til sommeren sikter vi mot festivaler, sier Hjerteslag-sjefen.

Artikkeltags