De lager jazz av glass

Terje Isungset (på bildet) og Arve Henriksen lager klang av glass. Duoen har arbeidet sammen om «World of glass» siden Tallinn i 2011.

Terje Isungset (på bildet) og Arve Henriksen lager klang av glass. Duoen har arbeidet sammen om «World of glass» siden Tallinn i 2011. Foto:

Artikkelen er over 1 år gammel

Når Terje Isungset og Arve Henriksen klinker glass, gir det så mye mer enn bare klangen av skål.

DEL

Sykkel VM-tilbud: Få to uker med BA levert hjem gratis

15 glassblåsere har duoen Henriksen og Isungset brukt til å lage de instrumentene som skal brukes i Bergen neste uke.

Startet i Bergen

Glasseventyret begynte i Tallinn.

– Egentlig holdt jeg min førstes glasskonsert i 2007 i forbindelse med en utstilling i Galleri S12 i Bergen. Jeg fikk laget noen instrumenter og spilte solo. Så fikk jeg laget et album i London, sier Terje Isungset.

Sammen med glassblåsere i London, fikk artisten laget flere instrumenter.

Den musikalske kunstnere har også laget en kunstutstilling av glass som lager lyd.

– Dette er elementer som har vært med meg lenge, sier Isungset.

LES OGSÅ: Plateaktuelle Bernhoft til både Nattjazz og Vossajazz

Kulturbybandet

Tilbake til Tallinn:

I 2011 var Tallinn kulturby, og i den forbindelse ble Isungset spurt om han og Henriksen ville lage jazz av glass.

–Det var et fantastisk tilbud, sier Terje.

Sammen med 15 glasskunstnere fikk artistene over en periode på to år laget de instrumenter han og Arve Henriksen bruker i dag. Det var i denne perioden sistnevnte ble en del av «World of glass».

I årene før selve konsertene i Tallinn, ble det musikalske formatet tilpasset og glass prøvd ut i samarbeid med glassblåserne.

– Vi har en ganske stor instrumentpark, sier Isungset og ler.

Etter flere konserter i Tallinn og i andre kulturbyer, er «World of glass» blitt kulturbandet fremfor noen.

FIKK DU MED DEG? Spilte inn musikkvideo med Munch som ramme 

Turnéslutt i Bergen

Akkurat nå befinner glassinstrumentene seg i en båt på vei til Norge – i en stappfull lastebil. Turnéen duoen skal gjennom nå ender opp i Bergen, på Kode den 9. desember.

Isungset har også laget instrumenter av is, som han for noen år tilbake brukte på en konsert under Vossajazz – på selveste Hanguren.

– Er det klanglikheter mellom is og glass?

– Isprosjektet har jeg jobbet og turnert med i 16 år, og det har uten tvil preget deler av mitt kunstneriske uttrykk. Glassprosjektet er inspirert av isen, både visuelt og klanglig, sier artisten til BA.

Ingen glass knust

På de årene Isungset og Henriksen har spilt på både hele og knuste glass, har ingenting blitt knust (bank i bordet).

– De er laget for å tåle transport, i tillegg til at kunstnerne som laget dem også laget ordentlige reisekasser. Heldigvis har vi ikke knust noen glass, sier Isungset.

Han anbefaler de som skal på konserten å høre på albumet «World of glass» på forhånd.

– Det er en annerledes klang, definitivt, sier musikeren, som forteller at hele konserten blir i surround.

World of glass

Det er ikke bare lyd en får når en skal oppleve Terje Isungset og Arve Henriksen. Det visuelle vil også være en sentral del av konsertopplevelsen.

Terje Isungset er opprinnelig fra Geilo. Han er musiker og komponist, med en hang til organiske instrumenter. Perkusjonisten er bosatt i Bergen.

Arve Henriksen er oppvokst i Stryn. Trompetisten er også komponist. Blant de musikalske konstellasjonene han har vært med på er Veslefrekk kanskje det største. Henriksen har spilt med blant andre Silje Nergaard, Motorpsycho og Jon Balke.

Kode er et av Nordens største museer for kunst, kunsthåndverk, design og musikk. Alt dette kan man oppleve i fire museumsbygg i sentrum, Kode 1, 2,3 og 4. «World of glass» spilles i Tårnsalen.

SE OGSÅ: Fremfører nazimusikk på Troldhaugen 

Artikkeltags