I mange år var den amerikanske pianisten et ikke-tema i det amerikanske jazzmiljøet. Thelonious Monks særegne måte å spille piano på var ifølge Knut Kristiansen en genistrek.

Fredag fremfører Norges kanskje største ekspert på Monk hans verker på USF Sardinen i anledning 100-årsdagen til den amerikanske legenden.

Monkifisert på 60-tallet

For dem som ikke vet hvem i alle dager Thelonious Monk var, så kan dette kanskje være greit å vite først.

Monk ble født for akkurat 100 år siden i North Carolina. Allerede som 20-åring markerte han seg som en virtuos på pianoet, og på 50-tallet var han toneangivende for slik deler av jazzen spilles verden over i dag.

Knut Kristiansen har spilt på seg ryggproblemer og utallige timer hos fysioterapeut på grunn av Thelonious Monk.

– Han hadde en veldig særegen måte å spille på. Det krever sin mann å få det til, sier Kristiansen.

I tre dager skal han øve inn Monks verden frem til konserten fredag. Pianisten er stolt av bandet han har samlet sammen.

– Dette er fantastisk flotte musikere fra regionen. I tillegg har vi hentet inn John Riley på trommer fra USA.

Riley har spilt med mange av de største stjernene i jazzhistorien, og Kristiansen gleder seg stort til å spille med en så stort navn.

– Jeg har faktisk aldri møtt ham. Men da vi satte opp denne konserten med Bergen Jazzforum, så snakket vi om at vi måtte få tak i noen utenfra. Da vi spurte Riley, så kom det et entusiastisk ja tilbake, forteller Kristiansen til BA.

Ikke alle likte Monks musikalske univers. En av jazzens store pianister, Oscar Peterson, var krystallklar på at Monk ikke var en pianist.

– Jeg tror nok at de hadde respekt for hverandre, men mange mente at Thelonious Monk ikke hadde noe å gjøre foran et piano, sier Kristiansen og humrer.

Pianisten fra Bergen har vært profesjonell musiker siden 80-tallet. Siden 1987 han tolket Monks musikk for fullt.

– Hvor ofte tenker du Monk?

– I perioder hele tiden, spesielt når jeg gjør meg klar til konserter som fredagens. Da blir det mye. Jeg har klart å spille på meg en musearm på grunn av Monk, sier Kristiansen.

– Genial

Bergenspianisten mener Thelonious Monk er en av jazzens mest geniale figurer.

– Hans komposisjoner er helt unike, og hans kontroversielle måte å spille piano på var helt spesiell. Hans spillestil, med sin litt kantete jazz, ble sittende litt på siden av den tradisjonelle jazzen. Det gjorde at han ble urettferdig behandlet i mange år, sier Kristiansen.

Men årene i jamklubben Mittes Playhouse i Harlem, der Thelonious Monk og Dizzy Gillespie var pionerer på scenen, var med på å skape legenden om Thelonious Monk.

På 60-tallet ble verden oppmerksom på denne noe odde jazzpianisten, og få artister i jazzens rike har opplevd så stor «rockestatus» som Monk og Miles Davis.

En av de få som virkelig fikk komme innpå familien for å lage en biografi om pianisten etter at han døde i 1987, var Robin D.G. Kelly, som i 2009 kom ut med biografien «Thelonious Monk: The Live and Times of an American Original. Han beskriver pianisten slik:

«Monk var merkelig, faktisk så merkelig at begrepet mental sykdom dukket opp, når man tenkte på ham».

Fredag spiller Knut Kristiansen Tentet, sammen med John Riley, på Sardinen på USF Verftet.