Omstridt kunstner: – Bergen er som Kuwait

Duo stiller ut: Mette Hellenes og                  Vanessa Baird har stått nær hverandre i en årrekke. Nå stiller de ut sammen ut på Kode 2.FOTO: EIRIK HAGESÆTER

Duo stiller ut: Mette Hellenes og Vanessa Baird har stått nær hverandre i en årrekke. Nå stiller de ut sammen ut på Kode 2.FOTO: EIRIK HAGESÆTER

Av

Tre av Norges aller største kunstnere stiller ut i Bergen i helgen. En av dem er død, en kommer ikke, mens Vanessa Baird er på plass i byen.

DEL

– Vet du hva? Vi satt på en restaurant her i går kveld. Pascal het den. Plutselig begynte vi å se rundt oss. Og vi var blitt det vi aldri skulle bli. Middelaldrende kjerringer med kort grått hår som maler landskapsbilder. Det var selve marerittet da vi var yngre. Nå er vi der, så nå går vel alt til rett til helvete, ler Baird og peker på sin venninne og kollega, Mette Hellenes.

De to har laget en utstilling sammen som åpnes på Kode 2 fredag kveld.

Hovedverket i utstillingen er Bairds «You Are Something Else». I tillegg har de to samarbeidet om drøyt 100 foto-collager pluss at Hellenes har sine malerier på plass. Noen av dem lener seg et stykke inn i hennes faste Morgenbladet-stripe «Kebbelife», som portretterer de to venninnene.

Vil ikke snakke

Vi hadde blitt advart på forhånd. Vanessa Baird vile egentlig ikke snakke med pressen. Det var motvilje i systemet.

Onsdag morgen fikk BA likevel komme inn på Kode 2 mens en av landets største nålevende kunstnere vandret mellom sine fem meter høye papirpaneler festet.

Baird var kunstneren som det spesielt i 2013 stormet rundt. Bakteppet var som følger: I 2010 fikk hun i oppgave å lage tre monumentale veggmalerier i Landbruks- og matdepartementet og i Helse- og omsorgsdepartementet.

Oppdragsgiver var det statlige organet Kunst i offentlige rom (KORO). I mellomtiden skjedde 22. juli og da Bairds bilder var ferdig reagerte de ansatte i Helsedepartementet.

De mente at det ene av de tre verkene var angstskapende og ga assosiasjoner til nettopp terroranslaget som rammet Norge. To av tre bilder var allerede montert i departementslokalene, men da departementet ikke ville ha det siste – «Lyset forsvinner- bare vi lukker øynene» – ble alle plukket ned. At Baird var dypt uenig i avgjørelsen er en underdrivelse.

– Jeg er sykt sjokkert. Jeg synes det er ren galskap og en maktdemonstrasjon av dimensjoner. Helsedepartementet eier jo ikke 22. juli. Det er klart det er leit at mange ansatte føler seg traumatisert, men to departement kan jo ikke bestemme over kunsten, sa hun til NRK i september 2013.

– Dritt er et element

Fem år er gått siden oppstusset og Baird peiler samtalen inn på noen av grunnpilarene i kunstnerskapet hennes: Avføring, kroppsåpninger og kroppsvæsker. Til stede med full tyngde også i utstillingen på Kode 2.

Det er smurt ut over fotografier og på de høye papirpanelene er det hoder som sitter fast i bakender og avføring i lange baner. Sleng på sex og død, så begynner bildet å fylles ut.

– Det stemmer. Det er alltid moro med dritt, sier Baird mens Hellenes skyter inn:

– Dritt er alltid et element.

Venninnes berøringspunkt i kunsten er flere. De startet blant annet forlaget Brunt Hull sammen og har gitt ut Hellenes´ bok «Kyklopsommer» og Vanessa Bairds «Red herring».

– Vi jobber ikke så mye sammen, men vi snakker mye sammen – på telefon, sier Baird.

– Tingene vi lager snakker ofte med hverandre, selv om de er i parallelle univers, føyer Hellenes til.

– Bergen er som Kuwait

Utstillingen som åpner i Bergen har blitt vist på Kunstnernes Hus i Oslo, en versjon av den har også blitt vist i New York og i Trondheim.

– Det man ofte glemmer er produksjonskostnadene ved en utstilling som denne. Dette er altfor dyrt å lage og vi trenger mer penger. Å komme til Bergen er som å komme til Kuwait, vi må nesten kverke han Petter Smart (eller Petter Snare, som han heter, journ.anm.) for å få mer penger, ler Baird.

Artikkeltags