Slik viser superstjernen Bergen for kineserne

Her er musikkvideoen som Wang Yuan spilte inn på Vestlandet.

Av

Musikkvideoen som Wang Yuan spilte inn på Vestlandet er nå klar.

DEL

Norgesreklame kan være så mangt, men det spørs om ikke de idylliske bildene av Bryggen, glimt fra Troldhaugen, storslåtte bilder fra togstasjonen og ikke minst bildene der den 17 år gamle kinesiske superstjernen Wang Yuan fyker ned skibakkene i Myrkdalen, virkelig kan åpne nye dører.

600 millioner klikk

BA besøkte settet til filminnspillingen da Yuan og crewet var på Troldhaugen i starten av januar. Superstjernen, som gjerne omtales som Kinas svar på Justin Bieber, laget tre videosnutter under sitt besøk i Norge, den ene av den var en musikkvideo.

De tre ble lagt ut torsdag klokken 1000 kinesisk tid og nådde raskt millioner av klikk. Filmsnutten «The Snow Ambassador Wang Yuan Visit Norway» har allerede oppnådd 600 millioner. Episode 1 av musikkvideoen han spilte inn er sett av nesten 9 millioner.

I november i fjor tok Sina Weibo, som kort fortalt er en mellomting mellom Facebook og Twitter i Kina, og superstjernen Wang Yuans agenter kontakt med Innovasjon Norge. Der luftet de mulighetene for et samarbeid rundt lanseringen av ungguttens nye singel.

– Sammen med norske reiselivspartnere i Fjord Norge lagde vi forslag til program, som falt i smak hos kineserne, forteller reiselivsdirektøren i Innovasjon Norge, Bente Bratland Holm.

Ville ha skidestinasjon

Yuan er opptatt av natur og ski, og ønsket derfor en vintersportsdestinasjon som kulisse for sine nyeste musikkvideoer.

Innovasjon Norge opplyste til BA i starten av måneden at besøket til Wang Yuan var en del av satsingen for å tiltrekke kinesiske gjester til Norge utenom hovedsesongene, og til nye aktiviteter.

Artikkeltags