45 millioner for å fronte filminnspilling i Norge

Deler av fjernsynsserien «Game Of Thrones» er spilt inn på Island. Nå vil regjeringen at filmprodusentene vender blikket mot Norge.

Deler av fjernsynsserien «Game Of Thrones» er spilt inn på Island. Nå vil regjeringen at filmprodusentene vender blikket mot Norge. Foto:

Artikkelen er over 3 år gammel

Regjeringen vil sette av 45 millioner kroner på neste års budsjett for å fronte filminnspilling i Norge. Håpet er å slå Island.

DEL

– Vi foreslår en støtteordning på filminnspilling i Norge. Dette gjør vi for at flere skal bruke landet vårt til å spille inn store spillefilmer, sier stortingsrepresentant for Høyre, Ove Trellevik til BA.

Målet er at filmprodusentene som velger Norge som lokasjon kan søke og få refundert en andel av kostnadene sine.

45 millioner

Det er satt av 45 millioner kroner i kulturbudsjettet til økt filmatisering i Norge.

– Dette betyr at regjeringen satser på norsk- og internasjonal film. Vi satser på at våre fjorder og fjell, og vår fantastiske natur blir brukt mer til innspilling av store filmproduksjoner, sier Trellevik.

Filminsentivordningen er en ny post på budsjettet, og skal være en promotor for norsk filmindustri og reiselivsnæringen i Norge.

– Norge har tidligere opplevd å være scene for større internasjonale filmproduksjoner, men det er Island som de siste årene har stukket av med flere store film- og serieproduksjoner som «Game of Thrones» og flere James Bond-produksjoner. Snøscenene til fjernsynsserien «Game of Thrones» er blant andre steder spilt inn på Vatnajökul.

Ove Trellevik er stortingsrepresentant for Høyre. Han har jobbet for filminsentivordningen.

Ove Trellevik er stortingsrepresentant for Høyre. Han har jobbet for filminsentivordningen.

– Vi må bli en reell konkurrent til Island, og få slike produksjoner som «Game of Thrones» til Norge, sier Trellevik.

Island har hatt en slik filminsentivordning i 15 år.

Ikke første gang

Det er imidlertid ikke første gang en regjering har forsøkt å lokke til seg utelandske filmselskaper. I 2001 ble en ny filmkommisjon plassert i Bergen av Kulturdepartementet for å arbeide for økt aktivitet fra filmbransjen i Norge.

Veldig fornøyd

Sigmund Holm fra Vestnorsk filmkommisjon er godt fornøyd med den nye ordningen, men han skulle helst sett at den ikke var rammestyrt.

– Det virker lovende, men det burde ikke vært en rammeordning. Det filmprodusenter trenger er kontinuitet og forutsigbarhet, og da skulle ikke filminsentivordningen vært rammestyrt, sier Holm til BA.

Han synes 45 millioner kroner er en god start.

– Dette har vi kjempet for i mange år, sier Holm som har fått flere store filmproduksjoner til Norge.

Blant storproduksjonene som har brukt norske landskap som lokasjon de siste årene er Hollywood-filmen «Ex Machina», som spilte inn deler av filmen i Møre og Romsdal.

– Men vil enorme filmproduksjoner merke noe til en slik ordning og velge Norge på grunn av den?

– Absolutt. Jo større produksjon, jo mer avhengig er de av insentiver. Det er avgjørende for alle som produserer film. Et eksempel er Disney. De produserer ingen filmer på steder der en ikke har en filminsentivordning, sier Sigmund Holm.

Vestnorsk filmkommisjon er et selskap støttet av alle fylkene på Vestlandet for å få utenlandske filmproduksjoner til Vestlandet.

Filmprodusent fra Bergen, Maria Ekerhovd er også glad for at Norge endelig får en slik ordning.

–  Dette er veldig positivt. Nå gjenstår det å se om ordningen er skikkelig tilrettelagt, sier Ekerhovd.

Ordningen til Bergen

I tillegg til at ordningen ser ut til å bli realisert, så er Sigmund Holm veldig fornøyd at administreringen av ordningen legges til Bergen.

– Det er ekstra gledelig at Bergen får forvaltningen av insentivordningen. Det er ikke hver dag at statlige prestisjestillinger flyttes til Bergen. Nærheten til forvaltningen får mye å si for filmbyen Bergen, og for byens posisjon som en inngangsport for utenlandske produsenter, sier Sigmund Holm.

Artikkeltags