Hun var lei av å modernisere klassikere

Anne Randine Øverby og Rocc skal lage en modernistisk Figaro til sommerens Festspill.

Anne Randine Øverby og Rocc skal lage en modernistisk Figaro til sommerens Festspill. Foto:

Artikkelen er over 3 år gammel

«Barberen fra Sevilla» er spilt tusenvis av ganger. Det hindrer ikke Anne Randine Øverby i å gjøre et ektefødt forsøk til her i Bergen. Igjen.

DEL

I det som er et samarbeid med Festspillene, Opera Bergen og Nordnorsk Opera og Symfoniorkester, skal Anne Randine Øverby og iscenesetter Rocc lage tidenes barbererkomedie under årets Festspill.

Det er ikke første gang Anne Randine setter opp Giomacchino Rossinis «Barberen fra Sevilla». Da hun satte opp stykket i 2005 her i Bergen, var det en klassisk versjon som ble laget. Den gang sa Øverby at hun var lei av å modernisere klassiske stykker.

– Ikke så lei tydeligvis?

– Haha, ja, jeg sa vel det. Men så møtte jeg Rocc, og med hans stiliserte modernisering så måtte vi prøve igjen, sier Anne Randine Øverby.

Hun har også satt opp og dirigert «Barberen fra Sevilla» en rekke ganger i utlandet, blant annet i Praha og USA.

– Dette er et stykke jeg kjenner meget godt, sier Øverby.

Bestillingsprosjekt

– En kan kalle det et bestillingsprosjekt, sier Anne Randine Øverby til Bergensavisen.

Operastykket, som hadde sin premiere for 200 år siden, skal ha sin premiere den 4. juni på DNS.

– Vanligvis henter Festspillene inn operastykker, men dette er spesielt fordi her setter vi opp en fullscenisk produksjon, sier Øverby.

Det blir den største oppsetningen på DNS under Festspillene i år.

– Dette blir hovedoppsetningen, sier en stolt Øverby.

Regissør Rocc er iscenesetter for «Barberen fra Sevilla» mens Øverby er produsent. Stykket skal i tillegg til fire forestillinger på DNS, flyttes nordover til Tromsø og Bodø.

– Vi har laget en opera som kan flyttes på, sier Rocc.

Han viser pressen kostymene som skal brukes i stykket.

– Vi har tatt det klassiske i barokken og gjort det moderne, sier iscenesetteren entusiastisk.

Scenen er bygget opp av speil, og gjør det hele enkelt å flytte nordover når stykket har hatt sine fire runder på Den Nationale Scene.

Samarbeidet i mange år

Anne Randine Øverby og regissør Rocc setter opp «Barbereren fra Sevilla» under Festspillene til sommeren. Her er Anne Randine Øverby og regissør Rocc da de satte opp La Boheme utendørs i Damsgårdsveien.

Anne Randine Øverby og regissør Rocc setter opp «Barbereren fra Sevilla» under Festspillene til sommeren. Her er Anne Randine Øverby og regissør Rocc da de satte opp La Boheme utendørs i Damsgårdsveien. Foto:

Rocc og Øverby har samarbeidet om flere prosjekter gjennom fem år. Duoen synes tydelig å trives i hverandres selskap, og Øverby klarer ikke å skjule sin entusiasme for den kreative medarbeideren fra Slovenia.

Tidligere har operasjefen satt opp en mer klassisk versjon av «Barberen fra Sevilla». Den gangen kunne en se en mer ubarbert Figaro på scenen i ekte Rossini-stil. Men selv om det blir en moderne bekledning i klassisk stil, så blir det også en Rossini-utgave av stykket publikum får se til sommeren.

Operakomedie

Giomacchino Rossinis klassiske, humoristiske opera «Barberen fra Sevilla» er full av intriger og kjærlighet. Musikken er sprudlende og stykket er en humoristisk historie med alvorlige undertoner. Rossini har hentet inspirasjon fra alt fra den klassiske italienske barberer til klasseskillet i Frankrike rett før revolusjonen. I hovedrollen er Rosina, som grev Almaviva gjerne vil gifte seg med.

Og det er her Figaro kommer inn. Den driftige barberen med sine finurlige planer.

Og i Bergen blir det teksting av stykket, selv om Øverby egentlig ikke liker det.

– Det er Festspillene som vil tekste. Jeg gjør vanligvis ikke det, sier Anne Randine.

Premieren gikk til helvete

Rossinis store premiere i Paris gikk bokstavelig talt til helvete.

Det var i 1775 at komediens aktører ble buet gjennom hele operastykket. Publikum skrek og ropte underveis, og flere av de på scenen ble skadet i løpet av den over fire timer lange operaen. Det ryktes at de fleste som satt i salen var tilhengerne til Rossinis store rival Giovanni Paisiello, og agiterte publikum til å mislike operaen. Paisiello hadde allerede komponert en versjon av «Barberen fra Sevilla» og tok Rossinis versjon opp som en ren provokasjon.

Artikkeltags