Gå til sidens hovedinnhold

Satser på bergensscenen

Trosser elendige økonomiske rammer for å lage teater til oss

Artikkelen er over 5 år gammel

Han pendler fra Sverige for å arbeide med amatørteater i Fyllingsdalen. Hun flytter til Bergen for å satse på scenekunsten her. Hvorfor? – Fordi kulturmiljøet i Bergen er unikt.

BERGEN: Tore Christian Sævold og Ann-Therese Aasen har begge vært etablerte scenekunstnere i hver sin kant av verden. Førstnevnte har 11 år som DNS-skuespiller og Aasen har hatt sitt kunstneriske virke i London i flere år. Begge har tatt på seg ansvaret for hvert sitt stykke i Fyllingsdalen Teater i en by ingen av dem vil være foruten.

– Gren i regnet

Slik beskriver Tore Christien Sævold sin bergensretur:

– Første gangen jeg kom til byen for å arbeide igjen, var jeg her i et halvt år. Jeg bare syklet rundt om i byen i dis og dårlig bergensvær og gråt av glede. Det var så fantastisk å komme tilbake, sier eksilbergenseren som bor i Sverige.

Etter 11 år som fast ansatt scenekunstner på Den Nationale Scene, sluttet han og flyttet med familien til Stockholm. Konen fikk seg jobb i Kungliga Operan som produsent. Da var valget enkelt.

– Jeg sluttet i DNS. Det var hennes tur, sier Tore Christian Sævold.

Etter noen år i Sverige har skuespilleren begynt å ta jobber i Bergen igjen. Ett av stykkene han har hatt ansvaret for var «Little Shop of Horror» på Cornerteateret. Nå er det teateret i «Dalen» og «Den lille prinsen» som står for tur.

Tidsaktuelt

– «Den lille prinsen» er hyperaktuell. Den handler om barn som blir voksne altfor tidlig, sier Tore Christian Sævold og tenker på strømmen av flyktninger fra Syria og alle barna som opplever krigens kaos.

Han innrømmer at det er et vanskelig stykke å sette opp. Tre skuespillere skal gestalte åtte roller, i et stykke som utspiller seg i ørkenen.

– Jeg trenger sand, masse sand, sier Sævold og ler høyt.

Eksilbergenseren forteller at det ikke er en enkel tilværelse å være frilanser.

– Det er uten tvil en ustabil tilværelse. Det er på ingen måte mye penger i det heller, sier Tore Christian.

Med de økonomiske utfordringene som bakteppe må en ifølge Sævold gå inn i prosjekter med et annet syn enn hva de etablerte trenger.

– Folk gjør dette med livet som innsats, og jeg opplever en helt annen glød enn hos de store kulturinstitusjonene, sier Sævold.

– Heldigvis har jeg en kone med stabil inntekt, legger han til.

«Den lille prinsen» har premiere 8. oktober på Fyllingsdalen Teater.

Hakkebakkeskogen

Ann-Therese Aasen har tatt på seg å lage «Hakkebakkeskogen» for teateret.

– For å være ærlig så har jeg aldri vært et Egner-barn, sier Aasen.

Jeg syklet rundt om i Bergen i dis og dårlig vær og gråt av glede.

Tore Christian Sævold, skuespiller

 

Hun var koreograf på «Little shop of Horror», og har liten erfaring som regiansvarlig.

– Jeg kunne ikke takke nei til dette, sier Ann-Therese Aasen til BA.

Stykket hadde sin premiere i går på Fyllingsdalen teater.

Hun har gått inn i frilansrollen her i Bergen med like mye frykt som glede.

– Det handler om å ivareta arbeidsplasser på den frie kunstscenen. Jeg ble mor da jeg var frilanser og fikk litt panikk. Jeg studerte i Oslo, samtidig som jeg arbeidet i et TV- og filmselskap der.

Hun sluttet som produksjonsleder i hovedstaden til jul, og satser nå for fullt på Bergen som arbeidssted.

Kreativt amatørteater

Teatersjef Jørn Kvist ved Fyllingsdalen Teater er stolt over å kunne ha ressurser som Sævold og Aasen hos seg i Fyllingsdalen.

– I vår bransje kan en putte ti kroner i oss, så kommer det hundre kroner ut. Vi er ekstremt dyktige til å få masse ut av veldig lite, sier Kvist.

300 amatører

Fyllingsdalen Teater er et amatørteater. De mottar 500 000 kroner i driftsstøtte fra Bergen kommune. Teateret har rundt 300 amatører på sin liste og brukte rundt 20 profesjonelle aktører forrige teatersesong.

Sist uke skrev BA om Irene Ahnéll, som var i ferd med å gi opp teatergruppen Krabatene, som hun startet for 20 år siden.

De siste dagene har hun og de frie teaterkunstnerne opplevd en massiv støtte fra kultur-Bergen etter at hun gikk ut og fortalte om de økonomiske utfordringene teatergruppen hennes har hatt i alle år. En av dem som har støttet Ahnéll og hennes arbeid er Jørn Kvist.

Han har tidligere gått ut og sagt at kulturlivet blir fattigere om en mister teaterinstitusjoner som Krabatene, og at det offentlige må gi mer i støtte for at slike som disse skal overleve. Ahnéll har i de påfølgende dagene også fått beskjed om at teatergruppen hennes får ekstramidler fra Bergen kommune på 50.000 kroner i år.

Kommentarer til denne saken