Det gjør mange passasjerer forbannet, etter henvendelsene til BAs «Summetonen» å dømme.

For de siste ukene har det haglet inn med spørsmål fra folk som lurer på hvor bussrutene blir av, og hvor de skal finne informasjon om bussavganger når de verken er tilgjengelige på papir eller nett.

– Går du inn på nettsiden til Skyss, får du ikke opp en rutetabell, kun reiseplanleggeren der du må søke på bestemt sted og tid. En komplett oversikt over rutene finnes ikke noe sted, sier Jostein E. Sunde oppgitt.

Må ringe mannen for rutetider

75-åringen bor i Vadmyra og tar selv bussen bare sporadisk, men konen er hyppig busspassasjer.

– Hun må drive og ringe meg når hun trenger ruteinformasjon, så går jeg inn på dataen og søker opp for henne. Det er voldsomt tungvint, og litt irriterende, sier han.

Ekteparet har kontaktet Skyss og etterlyste rutetabellene, men står fortsatt uten svar.

– Gang på gang sies det bare at de er forsinket og kommer snart. Men nå er det gått nesten tre uker.

Droppet papirheftet

For to år siden kuttet Skyss ut ruteheftene helt, for å spare miljøet. Tabellene kan likevel fås om man kontakter kundesenteret og ber om en utskrift. Og de har også ligget tilgjengelig i sin helhet på nettet.

Men høstrutene lar altså vente på seg, til manges frustrasjon.

«Det holder ikke å oppfordre folk til å finne bussruter på reiseplanlegger! Hvem går rundt med PC i håndvesken for å finne ut når bussen går? Skal det være så vanskelig å legge ut alle bussrutene på nettsiden slik at folk kan sjekke ut rutetidene selv?» spør en BA-leser.

«Vi som ikke har data sitter helt fast. Skyss gjør oss hjelpeløse!» skriver en fortvilet busskunde.

Teknikken sviktet

Sunde har inntrykk av at mange eldre sliter uten den vante rutetabellen.

– Ja, for det er vanskelig å planlegge for mange. De lurer på hva som skjer, sier han.

Pressekontakt i Skyss, Ingrid Dreyer, forteller at de sliter med tekniske problemer.

– Vi har jobbet med å utvikle en ny teknisk løsning for rutetabeller, men denne har dessverre blitt forsinket. Vi rakk derfor ikke å få rutetabeller ferdige til høstrutene som planlagt, noe vi beklager sterkt, sier Dreyer til BA.

Nå må Skyss i stedet gå tilbake til gamle metoder.

– Vi holder på å gjøre rutetabellene ferdige etter vanlig metode, men det vil ta i alle fall en ukes tid til før vi har rutene klare. Vi er veldig lei for at kunder er blitt rammet av disse tekniske problemene.

– Får dere mange spørsmål om dette?

– Vi får vanligvis mange henvendelser om høsten med oppstart av høstruter og nye studenter i byen, samt at vi fortsatt får spørsmål knyttet til vårens ruteendring. Det er derfor vanskelig å tallfeste endringer i antall henvendelser, men vi ser at en del flere kontakter oss med rutespørsmål.