Legendarisk redningsskøyte slapp med skrekken

STØRST: «Sjøfareren» var lenge stasjonert i Egersund. Her kjemper den mot naturkreftene på havet.

STØRST: «Sjøfareren» var lenge stasjonert i Egersund. Her kjemper den mot naturkreftene på havet. Foto:

Artikkelen er over 2 år gammel

Branntilløp i klassisk redningsfartøy kvelt i starten.

DEL

Det ble storutrykning på fjorden da det brøt ut brann i den tidligere redningsskøyten «Sjøfareren» 7. desember. Til alt hell var skadene på «Ringasund», som båten nå heter, minimale.

– Det var en diesellekkasje i hovedmotoren som førte til brannen. Mannskapet aktiverte slukkeutstyret og brannen var slukket etter to-tre minutter, sier Frode Møgster, daglig leder i Ringasund AS, som eier båten.

Berømt fartøy

«Sjøfareren» er en ekte legende i Redningsselskapet.

– Mange mener det er den vakreste skøyten i selskapets 125 år lange historie, sier Lars Kristian Mosby Enger, pressevakt i Redningsselskapet.

Med sine 28,36 meter i totallengde er «Sjøfareren» den lengste redningsskøyten gjennom tidene.

Møgster lover å ta godt vare på båten.

– Båten ligger på Skjøndal nå. De kjenner båten godt. Det er maskinrommet og hovedmotoren som har fått skader. Noen kabler er ødelagt, sier Møgster.

I tillegg er fartøyet noe nedsotet, forklarer han.

Fine linjer

Møgster regner med å ha båten tilbake i normalt gjenge i løpet av neste uke. Han liker den klassiske båten godt.

Både redningsskøyten «KG Jebsen» og brannvesenets båt «Sjøbrand» deltok i redningsaksjonen. Havaristen «Ringasund» til høyre i bildet.

Både redningsskøyten «KG Jebsen» og brannvesenets båt «Sjøbrand» deltok i redningsaksjonen. Havaristen «Ringasund» til høyre i bildet. Foto:

– Den har de gamle, fine linjene fra 1960-tallet. Vi skal nok ta godt vare på den, sier Møgster.

Selskapet Ringasund AS fikk i år levert et nytt fartøy fra Fitjar Mekaniske Verksted, men det betyr ikke at «Ringasund» er på vei ut, forklarer Møgster.

– De to fartøyene har ulike funksjoner, sier han.

RS «Sjøfareren» ble bygget ved Smedvik mekaniske på Sunnmøre i 1968 og var konstruert av den berømte skipstegneren Leif Gjerver. Fartøyet skal ha reddet 11 personer fra døden og berget 13 fartøyer i sin tid som redningsskøyte. Fartøyet ble solgt ut av redningsflåten i 2004.

Artikkeltags