– Det kan nok føles dramatisk for dem det gjelder

RS «Bjarne Kyrkjebø» er stasjonert i Bergen og disponeres av det frivillige sjøredningskorpset. Tidligere denne uken måtte mannskapet hjelpe folk i en snekke med motoproblemer i Bjørnefjorden.

RS «Bjarne Kyrkjebø» er stasjonert i Bergen og disponeres av det frivillige sjøredningskorpset. Tidligere denne uken måtte mannskapet hjelpe folk i en snekke med motoproblemer i Bjørnefjorden. Foto:

Artikkelen er over 3 år gammel

Redningsskøytene er som vanlig i full påskeberedskap. De ber båtfolket forberede seg skikkelig før de legger ut på tur.

DEL

– Senest denne uken slepte vi en båt til Os etter at den hadde fått maskinstans på grunn av dieselproblemer. Den var i dårlig forfatning, og vi fant dem midtfjords i Bjørnefjorden. Det var et rutinemessig oppdrag for oss, men det kan nok virke dramatisk for dem som må slepes. Det er aldri greit å være på rek, sier skipper om bord i RS «Bjarne Kyrkjebø».

Bitt av basillen

Stemningen om bord i redningsskøyten er god sent skjærtorsdag. Skipper Lasse Brunborg, matros Jarle Bøe og bestmann Terje Larsen har påskesnopet lett tilgjengelig.

Ute er det regn og surt. Prognosene for påskeværet tilsier at det ikke kommer til å bli tidenes båtpåske.

– Bank i bordet, det kan snu. Og vi er uansett beredt dersom noen skulle trenge oss, sier skipper Brunborg.

Han er inne i sin niende sesong som frivillig i Redningsselskapet om bord i redningsskøyten som er i beredskap 24 timer i døgnet, året rundt. Alle hverdager patruljerer skøyten fra 17-23, mens de i helligdagene i påsken er på farten fra 10-23.

– Jeg har omkring 35 vakter i året, og bruker mye tid på dette. Jeg har stortrivdes siden jeg ble bitt av basillen sommeren 2007, smiler Brunborg.

RS «Bjarne Kyrkjebø» er stasjonert i Bergen, og i påsken vokter de kysten og hjelper båtfolk med små og store problemer. 
 
F.v.: Terje Larsen, bestmann, Jarle Bøe, matros og Lasse Brunborg, skipper.

RS «Bjarne Kyrkjebø» er stasjonert i Bergen, og i påsken vokter de kysten og hjelper båtfolk med små og store problemer. F.v.: Terje Larsen, bestmann, Jarle Bøe, matros og Lasse Brunborg, skipper. Foto:

Godt trent

Han er en av omkring 60 frivillige som bemanner RS «Bjarne Kyrkjebø» som ligger stasjonert på Hjellestad. I påsken, som alle andre dager i året, patruljerer de langs kysten, og langfredag er de i Austevoll.

– Vi bestemmer oss ikke for hvor vi skal patruljere før kort tid i forveien. Jeg ser an hva mannskapet trenger å trene på, hvor det skjer ting og hvor det er mye båter og trafikk, forklarer skipper Brunborg.

De frivillige om bord i redningsskøytene er godt trent til oppgaven de skal utføre. Båtførerkurs, VHF-kurs, førstehjelpskurs og sikkerhetskurs, samt intern opplæring er standard for alle som skal bemanne en redningsskøyte.

Tette dieselfiltre

Når de nå patruljerer langs vestlandskysten i påsken, tror Brunborg og han mannskap at de vil støte på de vanlige utfordringene som de ofte møter på sjøen.

– De fem siste oppdragene jeg har hatt, var tette dieselfiltre. Jeg oppfordrer alle som skal på sjøen om å teste motoren og sjekke alt før de drar av gårde på tur. Ikke ta vedlikeholdet etterpå, ber skipperen innstendig.

Han legger til at de aller fleste ikke har problemer på sjøen.

– Det var mye flere oppdrag og mer unødvendig ressursbruk for 5–8 år siden. Det vi ser nå, er at det er flere søk enn tidligere, og mer teknologi om bord i båtene. Dessverre er det ikke alle som behersker alt utstyret de har i båten sin.

F.v.:  Jarle Bøe, matros og Terje Larsen, bestmann.

F.v.: Jarle Bøe, matros og Terje Larsen, bestmann. Foto:

Unødvendig redningsaksjon

Mange av oppdragene til redningsskøyten handler om å slepe fritidsbåter som har problemer til land, men også ved større redningsaksjoner er redningsskøytene på plass.

I tillegg til RS «Bjarne Kyrkjebø», ligger den store redningsskøyten «K.G. Jebsen» stasjonert på Kleppestø. Den er bemannet 24 timer i døgnet av ansatte i Redningsselskapet.

– Jeg glemmer ikke aksjonen for et par år siden da vi lette etter mennesker i sjøen etter funn av vrakrester av en fritidsbåt ved Marsteinen. Det ble iverksatt en stor redningsaksjon med flere helikoptre, Kystvakten, redningsskøytene, fiskebåter en nederlandsk lastebåt og over 20 fritidsbåter. Etter at vi hadde søkt i flere timer, viste det seg at noen hadde forsøkt å senke båten med vilje. Sånt gjør meg forbannet, sånne aksjoner vil vi være foruten, sier Lasse Brunborg.

Krevende jobb

Det hender også at redningsskøytene deltar i søk etter personer som har hoppet fra broer, falt ut av båter eller vært utsatt for ulykker på sjøen.

– Det er krevende å delta i søk etter savnede personer, man må alltid være forberedt på hva som kan møte deg. Slike aksjoner kan sitte lenge i kroppen, sier Terje Larsen ærlig.

Skipper Brunborg forteller at Redningsselskapet har gode rutiner for oppfølging av mannskapet, både gjennom beredskapsvakt, kollegastøttegruppe og psykologisk helsehjelp.

– Det er mange triste historier vi kan havne oppi, både når det gjelder selvmordsforsøk og båtulykker. Når vi er på patrulje, bruker vi tid på å snakke om og forberede oss på hva som kan dukke opp neste gang alarmen går, sier skipperen.

Redningsskøyten «Bjarne Kyrkjebø» var i Austevoll langfredag. Det var kø for å komme om bord i skøyten.

Redningsskøyten «Bjarne Kyrkjebø» var i Austevoll langfredag. Det var kø for å komme om bord i skøyten. Foto:

Foregangsnasjon

Mannskapet om bord i «Kyrkjebø» skryter av de nye nødnettet, og forteller at det lyser krystallklart og fungerer nøyaktig slik det var ønsket.

– Nå er det slutt på forvirrende meldinger, telefonsamtaler på kryss og tvers og skurring på nettet, smiler Brunborg.

Han minner om at ressursene til sjøs er svært gode her på Vestlandet.

– I tillegg til at nødetatene har nye, flotte båter, har vi to redningsskøyter og ikke minst en stor ressurs på Haakonsvern. Vi er en foregangsnasjon på frivillig sjøvern, og hele verden ser opp til den beredskapen vi har her på Vestlandet, sier Brunborg.

Gode råd

Skulle du treffe på de frivillige sjøredningsmennene i påsken, så ta godt imot dem. Men viktigst av alt, følg deres råd før du legger ut på sjøen:

  • Gjør unna klargjøringen før du drar på tur
  • Sjekk båten på land først
  • Gi beskjed til noen når du går ut for første gang
  • Bruk sunn fornuft
  • Ikke finn på noen sprell alene
  • Vit hvor du er
  • Bruk utstyret du har om bord
  • Planlegg turen din
  • Ikke kjør om natten dersom du ikke er helt trygg på hvor du skal
  • Husk redningsvesten

Artikkeltags