Gå til sidens hovedinnhold

Rekordmange superyachter ankom Bergen

Artikkelen er over 1 år gammel

I 2019 anløp 96 superyachter Bergen havn, 33 flere enn i 2018. Nå setter Bergen Havn opp avgiften, men milliardærene blir neppe skremt.

Endring: Etter at denne artikkelen ble publisert, har BA blitt kontaktet av Yuri Milners talsperson Alice McGillion som sier at Milner ikke har noen tilknytning til superyachten «Ulysses».

I året som tirsdag ble avsluttet anløpte flere såkalte superyachter vår by enn noen gang før.

Sofie Marhaug i Rødt irriterte seg kraftig tidligere i høst over BAs avsløring om at de ankrer opp ute i Sandviksflaket for kun 312 kroner døgnet.

Skal en yacht bli kalt super, må den minimum være på 80 fot. Den største i verden er 593 fot lange «Azzam» som kostet fem milliarder kroner å bygge.

I sommer la blant annet superyachtene «Elysian» og «Ulysses» til i Bergen. Sistnevnte stiller med en lengde på 107 meter og vekt på 6800 tonn.

Skipet ble bygget på Kleven skipsverft i Ulsteinvik, og stiller med en tilbringerbåt på 24 meter i tillegg til egen hangar for helikopter, pluss flere ATV-er samt en SUV for landlig fremkomst.

Les også

Råflott yacht vekker oppsikt i Bergen

– Ikke spesielt mye

Døgnprisen for å ligge i Bergen Havn var på 27 000 kroner ifølge havnevakten.

Kommer skipet tilbake i 2020 må eieren, som ryktes å være russeren Yuri Milner, eller de som leier skipet av vedkommende, måtte punge ut litt mer.

Havnen setter opp avgiften med 12 prosent, slik at døgnprisen for en balje av dette kaliberet blir… 30 240 kroner.

«Ulysses» kostet 1,4 milliarder kroner og skal ha en driftskostnad på om lag 20-30 millioner kroner per måned.

Lå den til havn i Bergen i en måned ville den slik måttet ut med like under en million kroner i havneavgifter.

Marhaug mener økningen er bedre enn ingenting.

– Men det er heller ikke spesielt mye med tanke på hvor lav avgiften er nå og hvor god betalingsevne en del besøkende har, sier hun.

Totalt, melder Bergen havn, kom det inn 2,07 millioner kroner fra superyachter i 2019, opp fra 362 000 kroner i fjor.

– Inntektene bidrar til at Bergen Havn kan vedlikeholde havneområdene og fremme sjøtransporten i tråd med eierkommunenes ønsker, melder havnen i et svar til byråd Erlend Horn.

En god del i privat forbruk

Selv om det disse driverne av skipene legger igjen i avgifter er smuler av egne budsjett, legger skipets passasjerer også igjen et og annet lommerusk i byene de besøker.

Ofte arrangeres lukkede kjøpefester hos eksklusive forhandlere av mote, klokker og sportsutstyr. BA har tidligere skrevet at en superyacht legger igjen opp mot 100 000 kroner per døgn i havnene de besøker.

Dette er heller ingen stor trøst for Marhaug.

– Det er generelt sett en ekstremt lite bærekraftig form for turisme og derfor et onde i seg selv. Jeg tror heller ikke de legger så mye igjen i byen, men det er vanskelig å vite helt sikkert hvor mye eller lite det er snakk om, sier hun.



Kommentarer til denne saken