(Nettavisen): – Vi vil gjøre personlige priskutt bedre og mer relevante, så den aktive Æ-kunden kan få en enda billigere handlekurv, sier Pia Mellbye, direktør for salg og marked i Rema 1000, til Nettavisen.

Æ er Rema 1000 sitt fordelsprogram, som gir kunder rabatterte priser på varer man handler ofte.

Alle de store dagligvarekjedene har lojalitetsprogram. Coop-medlemmer får personlige kuponger jevnlig, basert på det de handler, samtidig som de tjener opp en bonus som blir utbetalt en gang i året. Kiwi-kunder tjener opp penger i Trumf-appen, som er Kiwi-eier Norgesgruppens fordelsapp.

Rema 1000 har hittil fokusert mest på 10-på-10-listen sin, som gir Æ-medlemmer ti prosent rabatt på ti av de mest kjøpte varene, med høyest verdi, basert på de siste ti handleturene. Samtidig har medlemmene fått én til to personlige priskutt.

– Vi kutter ut 10-på-10-listen helt, fordi vi vil forsterke og forbedre fordelsprogrammet med flere og større personlige priskutt, sier Mellbye.

Vil få større rabatt

Fra 7. juni vil du derfor få nye personlige priskutt hver uke, basert på det du handler aller mest. Du kan få mellom 10 og 30 prosent på varene som blir valgt ut til deg. Samtidig som priskuttene, som du vil merke direkte i kassen når du betaler, blir mer tilpasset deg, får du også mer relevante sesongbaserte priskutt, for eksempel i mai, til jul eller påske.

Mellbye påpeker at du ikke får rabatt kun på ett og ett produkt, men det kan være rabatt på flere av én type vare, for eksempel flere smaker av en type yoghurt.

– Den aktive Æ-kunden får en enda billigere handlekurv med endringen vi gjør, påpeker Mellbye.

Hun trekker samtidig frem en annen viktig endring:

– Ta for eksempel Omo vaskemiddel. Denne varen har litt verdi, og noen kan ha hatt dette produktet på sin 10-på-10-liste og har dermed fått ti prosent på varen. Nå kan det hende at du vil få en større rabattsats på Omo, og at dette tilbudet kommer med en «riktig» frekvens, fordi det er ikke noe du handler hver uke, forklarer hun.

– Vil kutte egne kostnader

Geir Myklebust, styreleder og dagligvare-analytiker i Balanza Gruppen AS, sier til Nettavisen at han har lurt på hvor smart 10-på-10-listen har vært for Rema 1000.

– Det har nok vært en kostbar løsning, fordi ti prosent er ganske mye, og det er lave marginer i dagligvarebransjen. Jeg har derfor lurt på hvordan de har fått det til å gå, sier han.

– Jeg forstår at de kutter ut den listen, og det er nok for å kutte egne kostnader, legger han til.

Han mener det vil være viktig for Rema å overbevise kundene om at de personlige priskuttene virkelig er gode for dem.

– Vil kundene tape på endringen, tror du?

– Jeg tror kundene vil være litt mistenksomme, og anta at Rema gjør dette for å spare penger selv, sier han.

– Hvordan tror du endringen vil påvirke konkurransen mellom Rema, Coop og Kiwi?

– Jeg tror ikke det vil spille noen rolle. Jeg tror ikke Rema vil få flere kunder på grunn av dette. Alle tre har en app og et fordelsprogram, sier Myklebust.

Rema har blitt forelagt kritikken, og på spørsmål om de kutter 10-på-10-listen for å kutte egne kostnader, svarer Mellbye følgende:

– Vi har lyttet til kundene som har bedt om flere priskutt, og det vil gi aktive Æ-brukere en enda billigere handlekurv enn hva de får med 10-på-10 listen, sier hun.

Vil gjøre det billigere for kundene

Øistein Burøy Olsen, leder for digitale kundeopplevelser i Rema 1000, sier til Nettavisen at kundene også kan vurdere de personlige priskuttene de får.

– Du kan gi tilbakemelding på hvert enkelt priskutt, og da kan det hende du får rabatt på en vare enten oftere eller sjeldnere, sier han.

Rema ønsker å holde prisene så lave som mulige for folk, påpeker Mellbye, og dette er noe de jobber med uavhengig om det er krig, pandemi, og høye renter, høye strømkostnader og økte matpriser.

– Hver dag jobber Rema for å gjøre det billigere for nordmenn, sier hun.

Selv om Rema kutter 10-på-10-listen, beholder det faste Æ-tilbudet på frukt og grønt, samt 50 prosent priskutt på bleier, bind og tamponger.