Ny drakt og nytt navn

Artikkelen er over 14 år gammel

Sakte, men sikkert ombygges MS "Rocknes" på et polsk verft. Til sommeren er skipet i drift igjen - under nytt navn.

DEL

18 sjøfolk omkom da bulkskipet «Rocknes» kantret i Vatlestraumen, på vei med stein fra Eikefet. Neste onsdag er det akkurat ett år siden ulykken.

«Rocknes» får nå full overhaling ved Remontowa verft i Gdansk. Eierne har hele tiden understreket at stabiliteten i skipet overholdt alle internasjonale krav.

Like fullt blir skipet nå 1,5 meter bredere for å forbedre stabiliteten.

Fire store ballasttanker i fremre del av skipet blir delt opp, også det for å forbedre stabiliteten i tilfelle grunnstøting.

STORT MARKED

– Det gjøres ikke fordi vi må, men for at de som skal jobbe om bord skal føle seg enda litt tryggere, sier pressetalsmann Bert Groothuizen i Van Oord.

Det nederlandske, multinasjonale selskapet har kontrahert «Rocknes» som skal brukes i utbyggingen av Ormen Lange-feltet utenfor Nord-Møre. Den reelle eieren av skipet er det tyske kommandittselskapet H-J Hartmann.

– I begynnelsen av juni skal skipet testes på sjøen, sier Groothuizen.

Skipsverftsindustrien i Gdansk i Polen var arnested for Lech Walesa og solidaritetsbevegelsen. Remontowa er med sine 2300 ansatte, og 1000 ansatte blant underleverandørene, en av byens viktigste og største arbeidsplasser.

– Regnskapstallene er ikke klare. Men vi regner med å ha omsatt for minst 200 millioner dollar i 2004, sier Marek Sokolowski, verftets markedssjef med ansvar for det skandinaviske markedet.

75-80 prosent av inntektene kommer fra ombygginger og reparasjoner, opplyser markedssjefen. Hvert år utfører Remontowa cirka 200 større og mindre reparasjoner.

– Skandinavia er det viktigste markedet vårt, og de norske kunder våre største i Skandinavia, sier Sokolowski.

DYR OMBYGING

– Regningen for ombyggingen kan raskt komme opp i 500 millioner kroner, kanskje enda mer, opplyser advokat Haakon Stang Lund i Wikborg Rein.

Advokatfirmaet representerer assurandørene Gard og Norwegian Hull Club, hvor skipet og mannskapet var forsikret.

I september møtes den norske stat og H-J Hartmann i Oslo tingrett for å avgjøre hvem som skal betale for oppryddingen etter forliset.

Stang Lund ser ikke bort fra at det samtidig reises krav om å få dekket reparasjonene.

– Dette er noe vi fortsatt vurderer. I så fall vil det være opp til retten om vi kan slå sammen de to sakene, sier han.

Artikkeltags