Fremtidens undervisning?

Elevene i klasse 9e og 9f flyr med droner og får oppgaver utifra koordinatsystemet.

Elevene i klasse 9e og 9f flyr med droner og får oppgaver utifra koordinatsystemet. Foto:

Av
Artikkelen er over 2 år gammel

Elevene i 9E og 9F på Rothaugen skole har andre undervisningsmetoder enn de fleste andre klasser. De bruker for eksempel droner og 3D- printere i mattetimene.

DEL

I niende trinn på Rothaugen skole har klasse 9e og 9f vært så heldige å få prøve ut mange nye og innovative undervisningsmetoder. De har for eksempel flydd droner i mattetimene, fått nettbrett, egen 3D printer, brukt spill i timene og mye mer. De har også tilbrakt mye tid på Bergen offentlige bibliotek og Vilvite.

Et av prosjektene vi har hatt er 1814 prosjektet, hvor man skulle designe en bygning fra Bergen i 1814. Blant annet Maria kirken og Bryggen ble designet i Google SketchUp.

Etter at vi hadde designet bygget i Google SketchUp ble det printet ut med 3D printeren på Bergen offentlige bibliotek. Når huset var ferdig printet, skrev vi en tekst om bygningen vår og hvordan livet var i Bergen i 1814.

I motsetning til alle de innovative undervisningsmetodene 9e og f har brukt, har ikke de andre klassene på skolen brukt slike metoder, men heller fulgt de mer «tradisjonelle» undervisningsmetodene. «Jeg syntes det er urettferdig, siden vi er bare sitter i klasserommet og gjør oppgaver» sier Ingri Østensen (14). En kombinasjon av de «tradisjonelle» og de mer moderne hadde nok vært bra, sier Anders Håkon Namtvedt (14).

Kanskje dette er fremtidens undervisning?
 

Artikkeltags